LONDÝN, BRATISLAVA. Je to nový trend počítačovej kriminality, ktorý narozdiel od šírenia škodlivého kódu cez internet prináša zisk okamžite. Hackeri sa začali intenzívne zaujímať o automobily, v ktorých výrobcovia vymenili kľúče za elektronické systémy.
Prostredníctvom nástrojov určených pre servisné úkony prenikajú do elektronických systémov a odomykajú automobily stojace na parkoviskách. Na nich bez vzbudenia pozornosti odchádzajú preč.
Princíp zvyčajne spočíva v tom, že zmenia digitálne prístupové kľúče k automobilu. S ich znalosťou môžu následne používať vozidlo tak, akoby im skutočne patrilo.
Výrobcovia neustále aktualizujú softvéry, aby technológie ochránili pred zneužitím. Podľa britskej BBC hackeri nachádzajú nové a nové cestičky, pre získanie plnej kontroly nad automobilom.
Nielen výrobcom spôsobuje nový trend vrásky na čele. Starosti majú aj samotní spotrebitelia. Legislatíva nie je na nový spôsob krádeží pripravená a plnenia náhrady škôd odmietajú aj mnohé poisťovne.
Prvými cieľmi boli automobily značiek BMW a Audi. Hackeri si však našli cestu aj k ďalším značkám a modelom. Zvyčajne sú to tie najpočetnejšie zastúpené na trhu. V prípadoch často figuruje Ford Transit, Mercedes Sprinter, Ford Fiesta či Focus, alebo Range Rover Evoque.
Automobilky a poisťovne žiadajú právny rámec, ktorý by ochránil technológie a zariadenia, ktoré ich využívajú. Chcú zvrátiť trend, kedy sa k programovacím systémom dostanú aj neautorizované servisy, či hackeri, ktorí tak nabúravajú celý ekosystém.