Zdá sa vám, že titulky pri článkoch, ktoré často vídate na Facebooku, v zásade nič nehovoria? Máte pravdu, no zároveň na ne často kliknete.
Titulky najpopulárnejších virálnych webov ako BuzzFeed či Upworthy (rovnako ako titulok tohoto textu) sú už od základov vymyslené ako myšlienkové pasce. Ich hlavným cieľom je prilákať kliknutie, nie odovzdať informáciu.
Okľukou útočia na základnú ľudskú vlastnosť – zvedavosť. „Nikdy som nikoho nepočula takto hovoriť o svojej chorobe. Mám z toho zimomriavky,“ hlása jeden z titulkov na webe Upworthy.
Veta je typickým príkladom toho, čo ekonóm a psychológ George Loewenstein v polovici 90. rokov minulého storočia opísal ako „informačnú medzeru“. Jeho teória hovorí, že ak ľudí privediete do situácie, ktorá odhalí dieru v ich poznaní, dostanú sa do psychologicky bolestivej situácie.
Cítia okamžitú potrebu poznanie doplniť a utlmiť tak bolesť.
Vyvolať zvedavosť
„Informačné medzery vytvárajú pocit nedostatku, ktorý nazývame zvedavosť,“ napísal podľa Fast Company Loewenstein v časopise Psychological Bulletin.
Zvedavosť by tak mohla fungovať na rovnakom princípe ako