SME

Falošná dilema: Buď si s nami, alebo proti nám

Vytvárať ilúziu obmedzenej voľby je v politike bežná prax. Často je však nezmyselná.

V roku 2001 vyhlasoval G. W. Bush vojnu proti terorizmu slovami: „Buď ste s nami, alebo ste s teroristami.“ Všimnite si, že v jeho vyjadrení neostalo žiadne miesto pre niekoho, kto je vo veci neutrálny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Americký politik E. Cleaver sa zase v šesťdesiatych rokoch preslávil výrokom: „Buď si súčasťou riešenia, alebo si časťou problému.“ Opäť, žiadne miesto pre niekoho, koho sa napríklad daná vec nijako netýka.

Ak ešte ostaneme na pôde USA, môžeme spomenúť aj známy patriotický slogan: „Amerika – miluj ju alebo odíď.“ Inými slovami, schvaľuj na Amerike všetko alebo vôbec nebuď Američanom - iná možnosť sa nikomu neponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky uvedené príklady sú prípadmi očividne prehnaného čiernobieleho myslenia. Ak tento jav použijeme pri argumentovaní, dopustíme sa chyby, ktorú nazývame falošná dilema.

Tá spočíva v redukcii všetkých možností, ktoré v nejakej situácii máme, na dve krajnosti - a v ich vydávaní za jediné východiská, ktoré existujú. Typicky je jedna prezentovaná možnosť „dobrá“ a druhá „zlá“.

Falošná dilema je tak často zámernou stratégiou, ako si nátlakom vynútiť súhlas ostatných – stačí sa pozrieť na príklady z úvodu.

Isto, niekedy sú zjednodušenia namieste: deťom na základnej škole môžeme povedať, že ľudia sa rodovo delia na mužov a ženy a ostatné, menšinové kategórie si nechať na neskôr.

Ale ak ide o niečo dôležitejšie, tak je neférové a aj logicky nesprávne, argumentovať v debate výlučne dvoma možnosťami, ak existujú aj nejaké ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

A buď s týmto článkom súhlasíte, alebo si prestaňte kupovať noviny.

Autor pôsobí na Katedra filozofie a dejín filozofie, FF UK

Autor: Martin Nuhlíček

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  2. Zlatý sen vo vzduchu
  3. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  5. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  6. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  8. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 181
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 227
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 045
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 746
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 622
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 824
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 177
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 628
SkryťZatvoriť reklamu