SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Sedíte pred televízorom a do vysielania vstupuje reklama či informačný pás s bežiacim textom, ktorý sa snaží upútať vašu pozornosť. Kým vy nadávate na prevádzkovateľa kanálu, za reklamou stoja útočníci, ktorí získali moc nad vašim televízorom.
Nebadane sledujú vaše každodenné návyky, podsúvajú vám interaktívne reklamné prvky a možno popri tom spravili z vášho televízora súčasť svojho botnetu. Moderný televízor sa od počítača líši iba veľkou obrazovkou a diaľkovým ovládačom.
Eugene Kaspersky, spoluzakladateľ a výkonný šéf bezpečnostnej spoločnosti Kaspersky Lab sa domnieva, že éra televíznych vírusov klope na dvere. Vychádza pri tom z moskovského dohľadového centra, ktoré z antivírusových softvérov denne zachytí 315-tisíc správ o podozrivej aktivite škodlivého kódu.
Kým dosiaľ útočníci smerovali svoju pozornosť takmer výhradne na počítače, posledné roky ukazujú, že ich návyky sa menia. Ovládli svet smartfónov a s úspechom ukázali, že dokážu využiť aj domáce smerovače. Je iba otázkou času, kedy sa upriamia na televízne prijímače a set-top boxy.
Bezpečnostní analytici už mnohokrát poukázali na ich slabiny a výrobcovia tomu nevenujú takmer žiadnu pozornosť. Zaujíma ich elektronika samotná a softvér dlhodobo podceňujú. To môže v dohľadnej dobe vyústiť do intenzívnej vlny útokov.
Napísali na serveri The Telegraph.