ALAMOGORDO, BRATISLAVA. Mal to byť Vianočný trhák podľa filmového hitu E.T., od ktorého si firma Atari sľubovala veľké zisky. No množstvo problémov spojených so získaním licencie umožnilo začať s vývojom hry len niekoľko mesiacov pred Vianocami.
Na pulty obchodov sa nakoniec dostala hra, ktorá mala s filmom spoločný len názov a vzhľad hlavnej postavy. E.T. je všeobecne považovaný za jednu z najhorších počítačových hier všetkých čias. Vo všetkých smeroch hroznú hru si síce hráči kupovali, no jej mizerná kvalita nenapraviteľne poškodila meno firmy.
Len 5 a pol týždňa
Obrovský úspech filmu stál za rozhodnutím, že Atari bude mať hru s rovnakým motívom. Celý proces skončil v lete 1982, kedy H.S.Warshaw začal s vývojom samotnej hry.
Inštrukcie boli jednoduché - chceme akčnú hru, ktorú začneme predávať ešte pred Vianocami. To, že na jej vývoj zostalo len necelých šesť týždňov, už vedenie netrápilo. Prvého septembra očakávali finálny kód, aby mohli začať s výrobou.
Warshaw to bral ako výzvu, navyše keď za necelé dva mesiace mal zarobiť 200 tisíc dolárov a následne si oddýchnuť na plne preplatenej exotickej dovolenke. Pôvodný návrh hry sa síce režisérovi filmu nepáčil, no jeho návrh na hru podobnú Pac-Manovi Atari nakoniec zamietlo.
Kvôli časovej tiesni sa firma dokonca rozhodla vynechať testovanie hry. Po predchádzajúcich komerčných úspechoch si bola istá svojou neomylnosťou a preto ani nemala v úmysle vypočuť si kritiku priamo od skúsených hráčov.
Nepredané kópie zahrabali
Hra sa vďaka svojmu menu predávala veľmi dobre nielen v decembri, ale aj počas nasledujúceho mesiaca. Za toto obdobie dokonca skočila medzi najpredávanejšími hrami vôbec so skóre jeden a pol milióna predaných kusov.
Médiá nešetrili kritikou a hru označili v tom lepšom prípade ako nepodarenú. Za zvyškom zaostávala v grafike, hrateľnosti a recenzentom vadil aj odklon od filmovej predlohy. Hru dokonca označili ako jeden z najvýznamnejších faktorov, ktorý stál za veľkou krízou herného priemyslu v roku 1983.
Podľa pôvodných informácií zostalo Atari na krku niekoľko miliónov nepredaných kópií hry a strata vo výške sto miliónov dolárov. Firma sa preto 26. apríla roku 1989 rozhodla uvoľniť miesto v skladoch a všetky zvyšné kópie hry zahrabala na skládku v Novom Mexiku.
Presne po 25 rokoch chcú tvorcovia dokumentu o herných konzolách Microsoftu vykopať zahrabané kópie tejto legendárnej hry. Ak vtedy budete v Novom Mexiku, môžete sa tam zastaviť, akcia bude podľa informácií Microsoftu verejne prístupná.