BRATISLAVA. Dve zvláštne letiace zariadenia sa lenivo presúvajú jasnou oblohou nad americkou Mohavskou púšťou. Zrazu zaznie odpočet a o pár sekúnd sa pomaličky od ohromného krídla odpúta menší stroj.
O chvíľu naštartuje svoj raketový motor a takmer okamžite prekoná rýchlosť zvuku a vyletí o dva kilometre vyššie.
Od čias lietadla Concorde je to len druhé jediné komerčné lietadlo, ktoré takúto rýchlosť prekonalo. Aj keď presnejšie, SpaceShipTwo bude skôr malá, komerčná vesmírna loď než lietadlo.
Inžinieri začiatkom tohto týždňa prvý raz úspešne vo vzduchu otestovali jej raketový motor. O ďalší krok sa tak priblížili k súkromným komerčným letom.
Vek súkromníkovFakty
Koľko stojí jedna cesta?
Virgin Galactic: jedno miesto stojí 250-tisíc dolárov.
XCOR Aerospace: 95-tisíc dolárov.
„Od tohto okamihu už vieme, že všetko prebehne v poriadku,“ hovorí podľa Space.com Richard Branson, zakladateľ súkromnej vesmírnej spoločnosti Virgin Galactic. Práve tá chce spolu s firmou Scaled dostať do blízkeho kozmu prvých ľudí. Možno už na prelome tohto a budúceho roka.
„Toto bol najdôležitejší test. Ubezpečil nás, že vesmírna loď a raketový motor spolu perfektne fungujú.“
Práve lety súkromníkov môžu byť relatívne dostupnou budúcnosťou pre budúcich vesmírnych turistov.
Kým napríklad americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) rozpráva o ambicióznych misiách na Mars či k asteroidom, lety do blízkeho kozmu a na nízku obežnú dráhu by mali prebrať súkromné firmy.
V prípade napríklad zásobovania Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) na obežnej dráhe sa to jednej podarilo, spoločnosť SpaceX má za sebou už dve riadne a jednu testovaciu nákladnú misiu k ISS.
Slušný biznisLety ľudí sú však podstatne zložitejšie i rizikovejšie. Aj keď ich chcú poslať len tesne nad hranicu, kde sa podľa dohody začína vesmír. Teda nad sto kilometrov.
„Máme pred sebou niekoľko testovacích letov,“ zdôrazňuje Branson. „No do troch mesiacov poletíme rýchlejšie ako Concorde. A pred koncom roka pôjdeme do kozmu.“
Virgin Galactic či SpaceX nie sú jediné súromné spoločnosti, ktoré chcú lietať do vesmíru. Úspešný vesmírny test má za sebou aj Orbital Sciences, ktorá takisto plánuje zásobovať kozmické laboratórium krúžiace okolo Zeme. A XCOR Aerospace zase rovnako plánuje vyslať turistov nad sto kilometrov - a lacnejšie ako Richard Branson.
Pritom kým ich Lynx odvezie len jedného pasažiera, SpaceShipTwo až šiestich. Virgin Galactic však už predalo zhruba päťsto miest na svoje vesmíre lety. Každé po dvestotisíc dolárov.
Vedecký stĺpček: Vesmír pre každéhoNa začiatku býva sen. Často obyčajné blúznenie, ktoré sa stane zaujímavým až vtedy, ak sa zmení na cieľ. Obzvlášť, ak je súčasťou (vojenského) súperenia vedeného inými prostriedkami. Výsledkom tak môže byť i pristátie ľudí na Mesiaci či vesmírne stanice kdesi na obežnej dráhe.
Aby sa však z elitného klubu, akejsi privilegovanej sekty pre vyvolených mohlo stať čosi masové, potrebujete nielen cieľ a technológiu. Potrebujete trh.
V preklade: ak chceme, aby sa do kozmu raz (zajtra či o sto rokov) vybrali aj obyčajnejší ľudia, musia sa do vesmíru vydať súkromné spoločnosti. A musia na tom zarábať.
Práve teraz žijeme v čase, keď sa o to snažia prvé firmy. Ak chceme raz seba či svoje deti vidieť vo vesmíre, držme im palce.
Tomáš Prokopčák