SME

Facebook odhalí aj to, čo nepoviete

Výskumníci zistili, že analýzou údajov z Facebooku dokážu vytvoriť váš osobnostný profil.

CAMBRIDGE, BRATISLAVA. Čím viac klikáte na tlačidlo Like, tým viac o sebe dávate vedieť. A to nielen prevádzkovateľom Facebooku a ich inzerentom. Ktorejkoľvek firme, ktorá sa rozhodne analyzovať verejne prístupné informácie z internetu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tím výskumníkov z Národnej akadémie vied v Cambridge sa zameral na skúmanie viac ako 58-tisíc používateľských účtov na Facebooku. Sústredil sa pritom na zápisy o kliknutí na tlačidlá Like, aby našiel odpovede na vopred stanovené otázky.

Výskumníci vytvorili softvérový model, ktorý sa snažil nachádzať odpovede na rôzne otázky. Zamerali sa na zisťovanie veku, náboženského vyznania, etnickej príslušnosti, pohlavia, sexuálnej orientácie či požívania drog, alkoholu a tabakových výrobkov. Využívali pri tom indikátory, ktoré nepriamo môžu viesť k určeniu odpovedí.

SkryťVypnúť reklamu

Pri svojej práci po konfrontácii so skutočnosťou zistili, že má význam venovať sa budovaniu systémov s podobným poslaním. S 95-percentnou úspešnosťou dokázali odlíšiť belochov od černochov, s 85-percentnou úspešnosťou odlíšili demokratov od republikánov a úspešne označili aj 9 z 10 homosexuálov.

Horšie to však bolo s určovaním konzumentov drog, kde úspešnosť nepresiahla hranicu 65 percent.

Vedcov zaujal potenciál tohto projektu. So silným sociologickým zázemím by dokázali vytvoriť systém, ktorý by dokázal vytvárať profily skúmaných ľudí na základe ich aktivity v sociálnej sieti. To možno využiť na presné smerovanie marketingu, ale hoci aj na hľadanie zamestnancov.

Za každým kliknutím na tlačidlo Like sa tak skrýva viac ako iba sympatia ku konkrétnej stránke či článku. Súbor kliknutí o vás vyzradí veci, ktoré si možno ani sami neuvedomujete.

SkryťVypnúť reklamu

Informoval o tom denník Vancouver Sun.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 518
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 676
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 199
  4. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 3 058
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 879
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 655
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 099
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 680
SkryťZatvoriť reklamu