BRATISLAVA. Žiaden klavír, žiadne piesne o láske. Alicia Keys stojí v manažérskom kostýme vedľa riaditeľa kanadskej firmy a hovorí o technológiách a inováciách. Stala sa totiž kreatívnou riaditeľkou spoločnosti BlackBerry, ktorá bojuje o prežitie. Aj s pomocou hviezd.
Pred rokmi bola táto slávna značka synonymom telefónu pre profesionálov a technologických nadšencov. To sa zmenilo a jej nezvládnutie nástupu smartfónov priviedlo firmu do existenčnej krízy.
Málo noviniek, výpadky služieb a slabo prijatý tablet spôsobili prepad trhového podielu. A BlackBerry, donedávna RIM, začalo zaostávať za konkurenciou.
Dva nové mobilné telefóny to majú teraz zmeniť a firmu zachrániť pred úplným koncom. Spolu s nimi prichádza aj nový operačný systém, aplikácie a hry.
Nové aj klasické
„Tieto zariadenia sú zrejme posledným pokusom firmy výraznejšie sa presadiť na trhu,“ hovorí pre BBC Alexander Peterc, analytik spoločnosti BNP Paribas. „Jej podiely padajú, pretože už rok a pol nemali nový produkt. A to zlepšenie predtým, povedzme, že to bolo zlyhanie.“
Firma, ktorá medzičasom zmenila svoj názov, uviedla dva nové smartfóny. S modelom Z10 chce osloviť ľudí, ktorí si zvykli na klasický dizajn múdrych telefónov.
Veľký displej má jemnejšie rozlíšenie ako nový iPhone, telefón v sebe nesie moderné technológie a silný procesor zvláda aj náročné operácie. To je dôležité pre desaťtisíce aplikácií, služieb aj hier, ktoré bývajú najnáročnejšie na výkon.
Samotný telefón sa tak na prvý pohľad skôr ponáša na konkurenciu s jej dotykovými zariadeniami, zároveň však zvláda to, na čom si kanadský výrobca vždy zakladal – potreby profesionálov.
Spoločnosť však príliš neriskovala. Pre priaznivcov tradičných BlackBerry totiž pripravila iný telefón: jej Q10 má klávesnicu a nad ňou štvorcový displej. Tiež dotykový.
Tento telefón síce zvládne aj graficky náročné hry, no firma ani nepredstiera, že je určený hráčom. Cieľovou skupinou sú tí, ktorým v dnešných smartfónoch chýba klasická klávesnica, čo je v porovnaní so softvérovými náhradami presnejšia a pohodlnejšia.
Získať ľudí naspäť
Popularitu súčasných smartfónov určuje okrem značky aj to, čo sa na telefónoch vôbec dá spustiť. Kým Samsungy s Androidom a Apple s iOS sú zrejme niekde inde, priamym konkurentom BlackBerry je teraz Microsoft.
Pri predstavení svojich dvoch nových telefónov preto kanadská firma stavila na aplikácie a hry. Už teraz však ponúka aj hudbu, filmy a časopisy. Úspech či neúspech sľubovaného veľkého návratu BlackBerry však závisí najmä od záujmu zákazníkov. Väčšinu z nich v skutočnosti musí firma získať naspäť, pretože mnohí odišli za inováciami ku konkurencii.