• Internet
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Urýchľovač našiel novú časticu

Vydané 3. 5. 2012 o 15:50 Autor: Tomáš Prokopčák

Európsky urýchľovač narazil na nový baryón, prestížny magazín publikoval scenzurovanú štúdiu o superchrípke a šimpanzy sú vlastne takmer rovnaké, ako ľudia. Týždeň vo vede.

Detektor CMS.
    Foto: ILUSTRAČNÉ - CERN

Roľníci v Európe

Genetici potvrdili predchádzajúce tvrdenia archeológov, že neolitická revolúcia v Európe neprebehla samostatne. Poľnohospodárstvo a chov dobytka priniesli medzi miestnych lovcov a zberačov imigranti z Anatólie. +Čítajte viac na BBC

Susedia

Okolo Mliečnej cesty krúžia rozsiahle skupiny satelitných galaxií i zhluky hviezd. A nachádzajú sa v takých pozíciách, že to podkopáva predchádzajúce hypotézy o existencii tmavej hmoty, ktorá obklopuje našu galaxiu. +Čítajte viac na National Geographic

Včelí rebeli

Včelstvá si predstavujeme ako spoločenstvá, kde je jedinec vždy podriadený celku - kráľovná sa rozmnožuje a robotnice pracujú. Ak však úľ kráľovná s rojom opustí, staré robotnice, ktoré v úli zostanú, začnú klásť vlastné vajíčka. +Čítajte viac na BBC

Nová častica

Veľký hadrónový urýchľovač častíc narazil na novú časticu. Patrí medzi baryóny - ktoré sú zložené z troch kvarkov. Volá sa extravagantne, Xi(b)*. +Čítajte viac na Scientific American

Je vonku

Magazín Nature napokon publikoval kontroverzný výskum o chrípke typu H5N1, ktorá sa šíri vzduchom ako bežná chrípka, no môže byť nebezpečná ako vtáčia. Text sprístupnili aj širokej verejnosti. +Čítajte viac na Nature

Iní ľudia

Podobajú sa nám tak veľmi, že v skutočnosti by sme sa my mali nazývať tretím druhom šimpanza. Naši najbližší zvierací príbuzní vedú vojny, podvádzajú, sú hluční aj škodoradostní. My sme sa vybrali za ich ošetrovateľmi. +Čítajte viac na SME

Inteligentné rastliny?

Rastliny vraj príliš podceňujeme. A kto vie, možno majú aj čosi, čo sa dá nazvať istou formou vedomia, myslí si biológ František Baluška. Porozprával nám o tom v rozhovore. +Čítajte viac na SME

Viera a analytické myslenie

Viera má zrejme veľmi blízko k intuícii. Výskumy ukázali, že v prípadoch, keď museli pokusní jedinci používať analytické myslenie, viedlo to k oslabeniu ich viery - aj v Boha. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Sojuz dopravil na ISS trojčlennú posádku aj 20 LEGO kozmonautov

Na Medzinárodnej vesmírnej stanici je v súčasnosti deväť kozmonautov.

Riadiť múdre domácnosti chce aj Samsung

Technologické firmy hľadajú cestu do domácností, ktorú si strážia výrobcovia spotrebičov.

Hlavné správy

ROZHOVOR

Spoplatnený obsahÚnia dokáže utečencov prijať, hovorí vedúca úradu pre migráciu

Nejde o to, aby si ľudia začali brať utečencov domov. Prvoradé je zabrániť, aby ľudia zomierali pred našimi dverami, hovorí ZUZANA VATRÁĽOVÁ.

AKTUALIZOVANÉ

Autobusy odvážajú migrantov na maďarsko-rakúske hranice

Rakúsko a Nemecko dovolia utečencom prichádzajúcim z Maďarska vstúpiť na svoje územie.

Spoplatnený obsahS vidlami pred Bruselom

Martvoň vie, že ekonomickí migranti tvoria 95 percent utečencov. Áno, iste. Štyri milióny ľudí opustilo Sýriu z čisto ekonomických dôvodov.

Aktualizované 18:19

Spoplatnený obsahTesco chce údajne predať celý svoj stredoeurópsky biznis

Na predaj by mal byť biznis spoločnosti Tesco nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Poľsku a Maďarsku.