• Internet
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Urýchľovač našiel novú časticu

Vydané 3. 5. 2012 o 15:50 Autor: Tomáš Prokopčák

Európsky urýchľovač narazil na nový baryón, prestížny magazín publikoval scenzurovanú štúdiu o superchrípke a šimpanzy sú vlastne takmer rovnaké, ako ľudia. Týždeň vo vede.

Detektor CMS.
    Foto: ILUSTRAČNÉ - CERN

Roľníci v Európe

Genetici potvrdili predchádzajúce tvrdenia archeológov, že neolitická revolúcia v Európe neprebehla samostatne. Poľnohospodárstvo a chov dobytka priniesli medzi miestnych lovcov a zberačov imigranti z Anatólie. +Čítajte viac na BBC

Susedia

Okolo Mliečnej cesty krúžia rozsiahle skupiny satelitných galaxií i zhluky hviezd. A nachádzajú sa v takých pozíciách, že to podkopáva predchádzajúce hypotézy o existencii tmavej hmoty, ktorá obklopuje našu galaxiu. +Čítajte viac na National Geographic

Včelí rebeli

Včelstvá si predstavujeme ako spoločenstvá, kde je jedinec vždy podriadený celku - kráľovná sa rozmnožuje a robotnice pracujú. Ak však úľ kráľovná s rojom opustí, staré robotnice, ktoré v úli zostanú, začnú klásť vlastné vajíčka. +Čítajte viac na BBC

Nová častica

Veľký hadrónový urýchľovač častíc narazil na novú časticu. Patrí medzi baryóny - ktoré sú zložené z troch kvarkov. Volá sa extravagantne, Xi(b)*. +Čítajte viac na Scientific American

Je vonku

Magazín Nature napokon publikoval kontroverzný výskum o chrípke typu H5N1, ktorá sa šíri vzduchom ako bežná chrípka, no môže byť nebezpečná ako vtáčia. Text sprístupnili aj širokej verejnosti. +Čítajte viac na Nature

Iní ľudia

Podobajú sa nám tak veľmi, že v skutočnosti by sme sa my mali nazývať tretím druhom šimpanza. Naši najbližší zvierací príbuzní vedú vojny, podvádzajú, sú hluční aj škodoradostní. My sme sa vybrali za ich ošetrovateľmi. +Čítajte viac na SME

Inteligentné rastliny?

Rastliny vraj príliš podceňujeme. A kto vie, možno majú aj čosi, čo sa dá nazvať istou formou vedomia, myslí si biológ František Baluška. Porozprával nám o tom v rozhovore. +Čítajte viac na SME

Viera a analytické myslenie

Viera má zrejme veľmi blízko k intuícii. Výskumy ukázali, že v prípadoch, keď museli pokusní jedinci používať analytické myslenie, viedlo to k oslabeniu ich viery - aj v Boha. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Infrakamera odhalí, či ste popíjali alkohol

Nový algoritmus by mohol nahradiť dychové senzory alkoholu aj zabrániť šoférovaniu po jeho požití.

Batožina dostane rozum, sama sa obslúži

Čip ustráži obsah, zapíše kufor do systému a raz zaistí aj to, aby kufor išiel po svojich bez ťahania.

Hlavné správy

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahŠikanovaných učiteľov sú stovky

V niektorých školách učitelia zažívajú teror. Niekedy od priamych nadriadených, inokedy od kolegov či žiakov. Prehovoriť o tom verejne im bráni strach.

Z DOMOVA

Neočkovaných detí prudko pribúda, najviac v Petržalke

V niektorých okresoch počty zaočkovaných ľudí klesli pod úroveň potrebnú na ochranu pred chorobami.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Spoplatnený obsahMatovičov gýč a Procházkovo ospravedlnenie

Nahrávkou, ktorú s ním urobil Matovič, prišiel Radoslav Procházka o povesť bezúhonného politika.

SPORT.SME.SK

Spoplatnený obsahPrvý útok sa trápi. Je čas, aby sme strieľali góly, hovorí Daňo

Na utorňajší zápas so Slovinskom pripravuje tréner Vůjtek jednu zmenu v zostave.