• Internet
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Urýchľovač našiel novú časticu

Vydané 3. 5. 2012 o 15:50

Európsky urýchľovač narazil na nový baryón, prestížny magazín publikoval scenzurovanú štúdiu o superchrípke a šimpanzy sú vlastne takmer rovnaké, ako ľudia. Týždeň vo vede.

Detektor CMS.
    Foto: ILUSTRAČNÉ - CERN

Roľníci v Európe

Genetici potvrdili predchádzajúce tvrdenia archeológov, že neolitická revolúcia v Európe neprebehla samostatne. Poľnohospodárstvo a chov dobytka priniesli medzi miestnych lovcov a zberačov imigranti z Anatólie. +Čítajte viac na BBC

Susedia

Okolo Mliečnej cesty krúžia rozsiahle skupiny satelitných galaxií i zhluky hviezd. A nachádzajú sa v takých pozíciách, že to podkopáva predchádzajúce hypotézy o existencii tmavej hmoty, ktorá obklopuje našu galaxiu. +Čítajte viac na National Geographic

Včelí rebeli

Včelstvá si predstavujeme ako spoločenstvá, kde je jedinec vždy podriadený celku - kráľovná sa rozmnožuje a robotnice pracujú. Ak však úľ kráľovná s rojom opustí, staré robotnice, ktoré v úli zostanú, začnú klásť vlastné vajíčka. +Čítajte viac na BBC

Nová častica

Veľký hadrónový urýchľovač častíc narazil na novú časticu. Patrí medzi baryóny - ktoré sú zložené z troch kvarkov. Volá sa extravagantne, Xi(b)*. +Čítajte viac na Scientific American

Je vonku

Magazín Nature napokon publikoval kontroverzný výskum o chrípke typu H5N1, ktorá sa šíri vzduchom ako bežná chrípka, no môže byť nebezpečná ako vtáčia. Text sprístupnili aj širokej verejnosti. +Čítajte viac na Nature

Iní ľudia

Podobajú sa nám tak veľmi, že v skutočnosti by sme sa my mali nazývať tretím druhom šimpanza. Naši najbližší zvierací príbuzní vedú vojny, podvádzajú, sú hluční aj škodoradostní. My sme sa vybrali za ich ošetrovateľmi. +Čítajte viac na SME

Inteligentné rastliny?

Rastliny vraj príliš podceňujeme. A kto vie, možno majú aj čosi, čo sa dá nazvať istou formou vedomia, myslí si biológ František Baluška. Porozprával nám o tom v rozhovore. +Čítajte viac na SME

Viera a analytické myslenie

Viera má zrejme veľmi blízko k intuícii. Výskumy ukázali, že v prípadoch, keď museli pokusní jedinci používať analytické myslenie, viedlo to k oslabeniu ich viery - aj v Boha. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Vyriešili dávnu záhadu ľudskej plodnosti

Vedci objavili látku, vďaka ktorej sa spermia spojí s vajíčkom. Hľadali ju takmer desať rokov.

Horká čokoláda je zdravá pre srdce

Čokoláda reaguje so žalúdočnými baktériami do protizápalových zlúčenín.

Hlavné správy

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahPestrejšie, ako by ste čakali. V akých bytoch žijú Slováci?

Spočítali sme, aké rozloženia bytov sú u nás najčastejšie. Aké sú najčastejšie problémy bytov a čo si všímať pri kúpe?

ZAHRANIČIE

Spoplatnený obsahSprcha je luxus, vtipy o Kimovi znamenajú smrť. Z KĽDR chcú ujsť

Severokórejčania aj zo zakázaných seriálov zisťujú, aký je okolitý svet.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsahDôchodky - o čom sa nehovorí

Mesačnú výšku dôchodku sporiteľov v druhom pilieri určia komplikované vzorce.

TECH.SME.SK