• Internet
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Urýchľovač našiel novú časticu

Vydané 3. 5. 2012 o 15:50

Európsky urýchľovač narazil na nový baryón, prestížny magazín publikoval scenzurovanú štúdiu o superchrípke a šimpanzy sú vlastne takmer rovnaké, ako ľudia. Týždeň vo vede.

Detektor CMS.
    Foto: ILUSTRAČNÉ - CERN

Roľníci v Európe

Genetici potvrdili predchádzajúce tvrdenia archeológov, že neolitická revolúcia v Európe neprebehla samostatne. Poľnohospodárstvo a chov dobytka priniesli medzi miestnych lovcov a zberačov imigranti z Anatólie. +Čítajte viac na BBC

Susedia

Okolo Mliečnej cesty krúžia rozsiahle skupiny satelitných galaxií i zhluky hviezd. A nachádzajú sa v takých pozíciách, že to podkopáva predchádzajúce hypotézy o existencii tmavej hmoty, ktorá obklopuje našu galaxiu. +Čítajte viac na National Geographic

Včelí rebeli

Včelstvá si predstavujeme ako spoločenstvá, kde je jedinec vždy podriadený celku - kráľovná sa rozmnožuje a robotnice pracujú. Ak však úľ kráľovná s rojom opustí, staré robotnice, ktoré v úli zostanú, začnú klásť vlastné vajíčka. +Čítajte viac na BBC

Nová častica

Veľký hadrónový urýchľovač častíc narazil na novú časticu. Patrí medzi baryóny - ktoré sú zložené z troch kvarkov. Volá sa extravagantne, Xi(b)*. +Čítajte viac na Scientific American

Je vonku

Magazín Nature napokon publikoval kontroverzný výskum o chrípke typu H5N1, ktorá sa šíri vzduchom ako bežná chrípka, no môže byť nebezpečná ako vtáčia. Text sprístupnili aj širokej verejnosti. +Čítajte viac na Nature

Iní ľudia

Podobajú sa nám tak veľmi, že v skutočnosti by sme sa my mali nazývať tretím druhom šimpanza. Naši najbližší zvierací príbuzní vedú vojny, podvádzajú, sú hluční aj škodoradostní. My sme sa vybrali za ich ošetrovateľmi. +Čítajte viac na SME

Inteligentné rastliny?

Rastliny vraj príliš podceňujeme. A kto vie, možno majú aj čosi, čo sa dá nazvať istou formou vedomia, myslí si biológ František Baluška. Porozprával nám o tom v rozhovore. +Čítajte viac na SME

Viera a analytické myslenie

Viera má zrejme veľmi blízko k intuícii. Výskumy ukázali, že v prípadoch, keď museli pokusní jedinci používať analytické myslenie, viedlo to k oslabeniu ich viery - aj v Boha. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Mladá Zem bola peklom, bombardovali ju tisíckilometrové superplanétky

Prvých 500 miliónov rokov narážali do našej planéty ohromné asteroidy a planétky. Vedci teraz odhadli ich veľkosť.

Prelomová vakcína proti malárii môže byť už o rok

Po desaťročiach výskumu sa podarilo vytvoriť vážneho kandidáta na vakcínu proti malárii.

Hlavné správy

PRVÁ SVETOVÁ VOJNA

Spoplatnený obsahVojna im odtrhla tvár, zničila ruky. Zachránili ich, ale čo s nimi?

Z frontu sa vrátilo 61-tisíc ranených alebo trvalo zmrzačených Slovákov.

KULTURA.SME.SK

Lucy je možno hlúposť, ale metafyzická. Je to hit

V USA má film obrovskú návštevnosť. Je o čom písať.

BLOG JÚLIE MIKOLAŠÍKOVEJ

Prečo výpalné vyberajú piateho v mesiaci

Výpalné začali vyberať v 90-tych rokoch a niektorí z neho žijú dodnes.

AUTO.SME.SK

Skúšame legendárnu Toyotu, Subaru a luxusný Hyundai

V poslednej Garáži sa zameriame na ázijské značky a ukážeme limuzínu Genesis.