• Internet
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Urýchľovač našiel novú časticu

Vydané 3. 5. 2012 o 15:50 Autor: Tomáš Prokopčák

Európsky urýchľovač narazil na nový baryón, prestížny magazín publikoval scenzurovanú štúdiu o superchrípke a šimpanzy sú vlastne takmer rovnaké, ako ľudia. Týždeň vo vede.

Detektor CMS.
    Foto: ILUSTRAČNÉ - CERN

Roľníci v Európe

Genetici potvrdili predchádzajúce tvrdenia archeológov, že neolitická revolúcia v Európe neprebehla samostatne. Poľnohospodárstvo a chov dobytka priniesli medzi miestnych lovcov a zberačov imigranti z Anatólie. +Čítajte viac na BBC

Susedia

Okolo Mliečnej cesty krúžia rozsiahle skupiny satelitných galaxií i zhluky hviezd. A nachádzajú sa v takých pozíciách, že to podkopáva predchádzajúce hypotézy o existencii tmavej hmoty, ktorá obklopuje našu galaxiu. +Čítajte viac na National Geographic

Včelí rebeli

Včelstvá si predstavujeme ako spoločenstvá, kde je jedinec vždy podriadený celku - kráľovná sa rozmnožuje a robotnice pracujú. Ak však úľ kráľovná s rojom opustí, staré robotnice, ktoré v úli zostanú, začnú klásť vlastné vajíčka. +Čítajte viac na BBC

Nová častica

Veľký hadrónový urýchľovač častíc narazil na novú časticu. Patrí medzi baryóny - ktoré sú zložené z troch kvarkov. Volá sa extravagantne, Xi(b)*. +Čítajte viac na Scientific American

Je vonku

Magazín Nature napokon publikoval kontroverzný výskum o chrípke typu H5N1, ktorá sa šíri vzduchom ako bežná chrípka, no môže byť nebezpečná ako vtáčia. Text sprístupnili aj širokej verejnosti. +Čítajte viac na Nature

Iní ľudia

Podobajú sa nám tak veľmi, že v skutočnosti by sme sa my mali nazývať tretím druhom šimpanza. Naši najbližší zvierací príbuzní vedú vojny, podvádzajú, sú hluční aj škodoradostní. My sme sa vybrali za ich ošetrovateľmi. +Čítajte viac na SME

Inteligentné rastliny?

Rastliny vraj príliš podceňujeme. A kto vie, možno majú aj čosi, čo sa dá nazvať istou formou vedomia, myslí si biológ František Baluška. Porozprával nám o tom v rozhovore. +Čítajte viac na SME

Viera a analytické myslenie

Viera má zrejme veľmi blízko k intuícii. Výskumy ukázali, že v prípadoch, keď museli pokusní jedinci používať analytické myslenie, viedlo to k oslabeniu ich viery - aj v Boha. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Spoplatnený obsahČo by sme mali robiť, keď ide o život? (čítanie+)

Konať pomaly a rozvážne alebo utekať? Niekedy vám správne rozhodnutie môže zachrániť život.

Inžinieri to vzdali, vesmírne zariadenie Philae sa musí ozvať samo

Stratený európsky pristávací modul na kométe 67P už výskumníci nebudú kontaktovať. Počkajú, či sa neozve sám.

Hlavné správy

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahĽuďom na homosexuáloch najviac prekážajú adopcie

Najmenej Slovákom prekáža homosexuál v susedstve. Ukázal to prieskum agentúry Focus pre denník SME.

AUTORSKÁ STRANA RÓBERTA KOTIANA

Spoplatnený obsahPo tomto referende nebudeme na seba hrdí (názory za aj proti)

Slovenská spoločnosť po referendovej kampani určite nebude tolerantnejšia.

TECH.SME.SK

Spoplatnený obsahČo by sme mali robiť, keď ide o život? (čítanie+)

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahPolícia pripúšťa pravosť Gorily, pokračuje vo vyšetrovaní

Pravosť spisu sa podľa šéfa vyšetrovacieho tímu Mareka Gajdoša do značnej miery potvrdzuje.