• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Za veľké mozgy môže spoločnosť

Vydané 12. 4. 2012 o 11:30

Alkohol zlepšuje výsledky testov, planetárne sústavy sú väčšie ako tá naša a za veľký mozog vďačíme spoločnosti. Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - WIKIMEDIA

Malária

Boj lekárov s maláriou sa môže skomplikovať. Výskumníci zistili, že v Thajsku a Barme sa začínajú šíriť také kmene parazitov, ktoré sú rezistentné na bežnú liečbu tohto infekčného ochorenia.

To môže významne sťažiť boj s chorobou, ktorá ročne zabije viac ako pol milióna ľudí. +Čítajte viac na BBC

Supersústava

Naša slnečná sústava už nebude tou s najväčším počtom planét. Astronómovia totiž asi 127 svetelných rokov od Zeme objavili planetárny systém, ktorý má najmenej deväť planét.

Telesá okolo hviezdy HD 10180 sú však všetky podstatne väčšie ako je naša vlastná planéta. +Čítajte viac na National Geographic

Voda na Marse

Červená planéta možno nebola plná vody. Aj keď vedecký konsenzus tvrdí, že kedysi dávno boli na Marse rozsiahle oceány aj moria, niektorí vedci nesúhlasia.

Náš planetárny sused mal byť podľa nich vždy chladný a suchý. +Čítajte viac na Nature

Spolupracujte

Náš mozog spotrebuje asi pätinu všetkého kyslíka, ktorý vdychujeme. A je na pomery zvieracej ríše vlastne priveľký. Vedci zistili, že v prípade človeka, ďalších hominidov či delfínov za to môže spoločnosť.

Zložité vzťahy v skupine totiž potrebujú nástroj, ktorý ich dokáže zvládnuť. +Čítajte viac na Science

Urýchľovač beží

Po zimnej prestávke znovu beží a naberá údaje Veľký hadrónový urýchľovač. Navyše, dosiahol rekordné energie, a každý zo zväzkov má 4 TeV.

Znamená to, že už tento rok by mohli fyzici mať dosť dát na to, aby oficiálne ohlásili objav Higssovho bozónu. +Čítajte viac na SME

Dve pivá

Na prvý pohľad to znie ako úplný nezmysel. Americkí vedci však zistili, že ak si dáte dve pivá pred nejakým testom, môžete mať lepšie výsledky.

Dôvod je jednoduchý: alkohol síce spomaľuje analytické myslenie, umožňuje však vyniknúť kreatívnemu rozmýšľania. To je u úplne triezvych potlačené. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

Nové digitálne tetovanie odomkne mobil

Motorola má alternatívu k heslám v mobile. Je to drobný čip nosený na tele, ktorý na požiadanie odomkne mobil či prihlási službu.

Nová Lumia 530 láka na extra nízku cenu

Microsoft ohlásil nový smartfón, ktorým chce zabodovať v segmente lacných modelov. Vybavený je systémom Windows Phone.

Hlavné správy

MISIA APOLLO 11

Spoplatnený obsahNixon mal príhovor pre prípad, ak by astronauti zostali navždy na Mesiaci

Nádej na záchranu nie je, povedal by o Apollo 11 americký prezident.

AUTO.SME.SK

Stál na červenú a čítal e-mail. Policajti videli priestupok

Je človek v pozícii vodiča, aj keď auto stojí?

KOMENTARE.SME.SK

Cynická obluda: Ďalší šokujúci vývoj

Matovič ukázal ďalšiu dobre stráženú nahrávku.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsahProcházka je väčší amatér, ako sa zdalo

Procházka nie je žiadne politické neviniatko a pláva na rovnakej lodi ako Matovič.