• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Za veľké mozgy môže spoločnosť

Vydané 12. 4. 2012 o 11:30 Autor: Tomáš Prokopčák

Alkohol zlepšuje výsledky testov, planetárne sústavy sú väčšie ako tá naša a za veľký mozog vďačíme spoločnosti. Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - WIKIMEDIA

Malária

Boj lekárov s maláriou sa môže skomplikovať. Výskumníci zistili, že v Thajsku a Barme sa začínajú šíriť také kmene parazitov, ktoré sú rezistentné na bežnú liečbu tohto infekčného ochorenia.

To môže významne sťažiť boj s chorobou, ktorá ročne zabije viac ako pol milióna ľudí. +Čítajte viac na BBC

Supersústava

Naša slnečná sústava už nebude tou s najväčším počtom planét. Astronómovia totiž asi 127 svetelných rokov od Zeme objavili planetárny systém, ktorý má najmenej deväť planét.

Telesá okolo hviezdy HD 10180 sú však všetky podstatne väčšie ako je naša vlastná planéta. +Čítajte viac na National Geographic

Voda na Marse

Červená planéta možno nebola plná vody. Aj keď vedecký konsenzus tvrdí, že kedysi dávno boli na Marse rozsiahle oceány aj moria, niektorí vedci nesúhlasia.

Náš planetárny sused mal byť podľa nich vždy chladný a suchý. +Čítajte viac na Nature

Spolupracujte

Náš mozog spotrebuje asi pätinu všetkého kyslíka, ktorý vdychujeme. A je na pomery zvieracej ríše vlastne priveľký. Vedci zistili, že v prípade človeka, ďalších hominidov či delfínov za to môže spoločnosť.

Zložité vzťahy v skupine totiž potrebujú nástroj, ktorý ich dokáže zvládnuť. +Čítajte viac na Science

Urýchľovač beží

Po zimnej prestávke znovu beží a naberá údaje Veľký hadrónový urýchľovač. Navyše, dosiahol rekordné energie, a každý zo zväzkov má 4 TeV.

Znamená to, že už tento rok by mohli fyzici mať dosť dát na to, aby oficiálne ohlásili objav Higssovho bozónu. +Čítajte viac na SME

Dve pivá

Na prvý pohľad to znie ako úplný nezmysel. Americkí vedci však zistili, že ak si dáte dve pivá pred nejakým testom, môžete mať lepšie výsledky.

Dôvod je jednoduchý: alkohol síce spomaľuje analytické myslenie, umožňuje však vyniknúť kreatívnemu rozmýšľania. To je u úplne triezvych potlačené. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

SME Naživo: Ženy neschopné programovať nedostanú vysoký plat (diskusia)

Ako na tom sú ženy vo svete IT? A nedokážu zarábať bez schopnosti programovať? Pozerajte naživo diskusiu denníka SME.

Vedci naučili počítače napodobovať diela umelcov

Neurónová sieť dáva fotografiám dôveryhodný nádych umenia.

Hlavné správy

ANALÝZA ADAMA VAČEKA

Spoplatnený obsahPrečo je Ficovo potvrdenie z Belize pochybné?

Informácia, že Ficovci nemajú účty na Belize, prišla za dva týždne. Inokedy to trvá aj roky.

TÝŽDEŇ PETRA SCHUTZA

Spoplatnený obsahPozdrav z Belize, sviatok rusofóbov a Bureš zasahuje

Účet v banke pre sociálne slabých zadarmo a za tri eurá pre hocikoho – rovnaká ani podobná teľacina neexistuje nikde.

Z DOMOVA

Desiatky imigrantov sa zabarikádovali v Medveďove

Dôvodom nepokojov bolo zistene, že Maďarsko začalo púšťať migrantov do Nemecka.

ZAHRANIČIE

Spoplatnený obsahUtečeneci v Budapešti nechápu, čo sa deje. Prečo nám to robia?

Majú lístky na vlak, Nemecko už dalo najavo, že ich prijme.