• Internet
  • Biológia
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • Vajíčka u žien nemusia byť predurčené na celý život

Vydané 27. 2. 2012 o 16:55 Autor: Tomáš Prokopčák

Ženy sa nemusia narodiť so všetkými vajíčkami. Starú tézu spochybňuje objav nových kmeňových buniek.

BRATISLAVA. Ešte donedávna to vyzeralo jasne. Samice cicavcov sa už rodia s daným počtom oocytov, samičích pohlavných buniek, ktoré neskôr už nevznikajú. Vznikajú totiž len počas istej fázy vývoja plodu a tento vznik sa neskôr zastaví. Ich nedostatok potom vo vyššom veku súvisí napríklad s takzvanou menopauzou.

Nové výskumy však naznačujú, že táto stará medicínska pravda nemusí platiť. V tele žien môžu podľa štúdie v magazíne Nature Medicine jestvovať špeciálne, dosiaľ neznáme kmeňové bunky, z ktorých sa môžu vytvoriť prípadné budúce vajíčka.

Už od 50. rokov sa podľa magazínu Science vedci a lekári domnievali, že počet oocytov v tele cicavcov je daný pri narodení.

Keď pred rokmi tím Jonathana Tillyho z bostonskej Massachusettskej všeobecnej nemocnice toto tvrdenie spochybnil, odborná verejnosť ho vysmiala.

Pred tromi rokmi však čínski vedci objavili vo vaječníkoch myší záhadné kmeňové bunky. Podobné teraz Tillyho tím našiel aj vo vaječníkoch dobrovoľníčok.

Z takýchto buniek sa vedcom neskôr podarilo v laboratóriu vypestovať nedospelé ženské pohlavné bunky. Ešte však neboli schopné oplodnenia a odborníci tvrdia, že takýto postup ani nie je možný bez rozsiahlej etickej debaty.

Vedci však dúfajú, že ich objav by v budúcnosti mohol pomôcť pri liečbe neplodnosti.

Ďalšie novinky

Inžinieri to vzdali, vesmírne zariadenie Philae sa musí ozvať samo

Stratený európsky pristávací modul na kométe 67P už výskumníci nebudú kontaktovať. Počkajú, či sa neozve sám.

Spoplatnený obsahSmrť je len technický problém, môžeme žiť tisíce rokov (čítanie+)

Nebude trvať dlho a ľudia sa budú dožívať aj tisíc rokov, tvrdia vedci, ktorí dokážu ovplyvňovať proces starnutia

Hlavné správy

Pri nehode autobusu na Spiši zomreli dvaja ľudia, vodič prežil

Autobus na zjazde z diaľnice D1 pri Spišskom Štvrtku narazil do stĺpa.

TECH.SME.SK

Nebude trvať dlho a ľudia sa budú dožívať aj tisíc rokov, tvrdia vedci.

Necestujte, prosia železnice. Elektrina vypadla tisícom ľudí

Bez elektriny sú po piatkovom snežení ľudia v okolí Banskej Bystrice, Rimavskej Soboty a Žiaru nad Hronom.

ZAHRANIČIE

Spoplatnený obsahVíťazstvo z Ukrajiny hlásia obe strany

V Donecku znova zomierali civilisti. V piatok ich bolo najmenej dvanásť.