• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Objavujú sa stopy novej fyziky

Vydané 21. 11. 2011 o 16:00 Autor: Tomáš Prokopčák

Fyzika za štandardným modelom sa nemusí ukrývať len v neutrínach. Génoví inžinieri vytvorili supermyši a mesiac Európa má vlastné jazerá. Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - FERMILAB

Čo sme si všimli

Vesmír je záhadou. Vieme napríklad, že nás obklopujú hmotné veci, ale nepoznáme príliš dobré vysvetlenie, prečo. A prečo vlastne hmota prevažuje nad antihmotou.

Takáto takzvaná baryónová asymetria však nie je náhodná, ale zrejme je najvlastnejšou podstatou kozmu. Naznačujú to aj nové výsledky z experimentu LHCb na Veľkom hadrónovom urýchľovači.

Navyše, tieto výsledky rovnako naznačujú prítomnosť fyziky, ktorá prekračuje štandardný model. Revolúcia tak nemusí prísť iba zo strany neutrín. +Čítajte viac na BBC

Dokáže bežať ďalej a dlhšie, ako jej obyčajní súrodenci. Má väčšie svaly, no nemusí viac jesť. Reč je o supermyši, ktorú vďaka génovej manipulácii vytvorili švajčiarski odborníci v laboratórnych podmienkach.

Vedci tvrdia, že ich cieľom je objaviť liečbu, ktorá by pomáhala pri svalových problémoch. +Čítajte Daily Telegraph

Higgsov bozón by sme mohli objaviť - alebo aj neobjaviť - už do konca tohto roku. Hovorí tak Guido Tonelli, hovorca experimentu CMS na Veľkom hardónovom urýchľovači neďaleko Ženevy.

Časticoví fyzici totiž vylúčili energie, kde by sa Higgsova častica mohla nachádzať a ostal im iba relatívne malý rozsah, na ktorý už upozornil americký Tevatron. A analýza týchto dát by mohla byť dostupná začiatkom decembra. +Čítaje viac na Nature

O čom sme písali

Pod povrchom Jupiterovho mesiaca Európa sa nachádzajú jazerá s vodou. Tvrdí to nová analýza záberov tohto kozmického telesa, ktoré zhotovila sonda Galileo.

Podporuje tak predpoklad, že pod tvrdým povrchom tohto zmrznutého mesiaca sa môže ukrývať rozsiahly oceán, ktorého existenciu umožňujú blízka prítomnosť a gravitačný vplyv materskej planéty. +Čítajte viac

Aj nové testy v talianskom experimente OPERA ukázali, že neutrína sa mohli pohybovať rýchlejšie ako svetlo.

Tentoraz však fyzici v CERN-e upravili pulzy tak, aby sa dali presnejšie identifikovať čas vzniku a čas detekcie neutrín.

Veľká časť vedcov však stále zostáva k superrýchlym neutrínam skeptická. S napätím sa preto očakávajú výsledky z nezávislých experimentov v Spojených štátoch a Japonsku. +Čítajte viac

Týždeň plný časticovej fyziky uzatváral aj náš pravidelný nedeľný rozhovor so šikovným slovenským vedcom. Dušan Bruncko nám rozprával o Higgsovom bozóne, o nadsvetelných neutrínach i o slovenskom prínose k fungovaniu Európskej organizácii pre jadrový výskum. +Čítajte viac

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Spoplatnený obsahAsteroidy skrývajú extrémne poklady, chcú ich ťažiť

Pred týždňom v blízkosti Zeme preletel asteroid ukrývajúci platinu v hodnote 5,4 bilióna dolárov.

Strácate veci? Vynález vám ich pomôže nájsť

Vďaka GPS a GSM dokáže bezdrôtovo nabíjaný štítok oznámiť, kde sa nachádza.

Hlavné správy

Pri Geraltove spadol vojenský vrtuľník, mladý pilot zomrel

Na palube boli traja ľudia, dvaja sú ťažko zranení. Stroj vzlietal z prešovskej základne.

TV.SME.SK

Poslanci pri výbere asistentov siahajú po zaujímavých menách

Partnerky vplyvných podnikateľov či kaderníčka. Aj také asistentky majú poslanci.

Vypočujte si správu, ktorú sme poslali mimozemšťanom

Zlatá nahrávka, ako sa správa nazýva, sa nachádza na palube sond Voyager.

PRÁCA A VZDELÁVANIE

Spoplatnený obsahČo by mali vaše deti študovať? Vyplatí sa technika

Na trhu práce najviditeľnejšie stúpol záujem o strojárov a technikov.