• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Objavujú sa stopy novej fyziky

Vydané 21. 11. 2011 o 16:00

Fyzika za štandardným modelom sa nemusí ukrývať len v neutrínach. Génoví inžinieri vytvorili supermyši a mesiac Európa má vlastné jazerá. Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - FERMILAB

Čo sme si všimli

Vesmír je záhadou. Vieme napríklad, že nás obklopujú hmotné veci, ale nepoznáme príliš dobré vysvetlenie, prečo. A prečo vlastne hmota prevažuje nad antihmotou.

Takáto takzvaná baryónová asymetria však nie je náhodná, ale zrejme je najvlastnejšou podstatou kozmu. Naznačujú to aj nové výsledky z experimentu LHCb na Veľkom hadrónovom urýchľovači.

Navyše, tieto výsledky rovnako naznačujú prítomnosť fyziky, ktorá prekračuje štandardný model. Revolúcia tak nemusí prísť iba zo strany neutrín. +Čítajte viac na BBC

Dokáže bežať ďalej a dlhšie, ako jej obyčajní súrodenci. Má väčšie svaly, no nemusí viac jesť. Reč je o supermyši, ktorú vďaka génovej manipulácii vytvorili švajčiarski odborníci v laboratórnych podmienkach.

Vedci tvrdia, že ich cieľom je objaviť liečbu, ktorá by pomáhala pri svalových problémoch. +Čítajte Daily Telegraph

Higgsov bozón by sme mohli objaviť - alebo aj neobjaviť - už do konca tohto roku. Hovorí tak Guido Tonelli, hovorca experimentu CMS na Veľkom hardónovom urýchľovači neďaleko Ženevy.

Časticoví fyzici totiž vylúčili energie, kde by sa Higgsova častica mohla nachádzať a ostal im iba relatívne malý rozsah, na ktorý už upozornil americký Tevatron. A analýza týchto dát by mohla byť dostupná začiatkom decembra. +Čítaje viac na Nature

O čom sme písali

Pod povrchom Jupiterovho mesiaca Európa sa nachádzajú jazerá s vodou. Tvrdí to nová analýza záberov tohto kozmického telesa, ktoré zhotovila sonda Galileo.

Podporuje tak predpoklad, že pod tvrdým povrchom tohto zmrznutého mesiaca sa môže ukrývať rozsiahly oceán, ktorého existenciu umožňujú blízka prítomnosť a gravitačný vplyv materskej planéty. +Čítajte viac

Aj nové testy v talianskom experimente OPERA ukázali, že neutrína sa mohli pohybovať rýchlejšie ako svetlo.

Tentoraz však fyzici v CERN-e upravili pulzy tak, aby sa dali presnejšie identifikovať čas vzniku a čas detekcie neutrín.

Veľká časť vedcov však stále zostáva k superrýchlym neutrínam skeptická. S napätím sa preto očakávajú výsledky z nezávislých experimentov v Spojených štátoch a Japonsku. +Čítajte viac

Týždeň plný časticovej fyziky uzatváral aj náš pravidelný nedeľný rozhovor so šikovným slovenským vedcom. Dušan Bruncko nám rozprával o Higgsovom bozóne, o nadsvetelných neutrínach i o slovenskom prínose k fungovaniu Európskej organizácii pre jadrový výskum. +Čítajte viac

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Súvisiace články:

Ďalšie novinky

Najväčšia herná výstava v Európy ukázala monštrá aj sentiment

Veľa pokračovaní, dlhé rady a skvelé nové nápady aj technológie. Tak vyzeral Gamescom - najväčšia európska výstava počítačových hier tohoto roka.

Špičkový smartfón, ktorý stojí polovicu toho čo iPhone (recenzia)

Hoci stojí len 340 eur, dokáže to isté, čo aj tie najdrahšie modely. Huawei nás presvedčil, že vie vyrobiť vynikajúci smartfón.

Hlavné správy

Z DOMOVA

Fico si vyhradil právo odmietnuť európske sankcie voči Rusku

Slovenský premiér podľa vlastných slov ukrajinskému prezidentovi neverí každé slovo.

AUTO.SME.SK

Ford začal vyrábať nový Mustang

Šiesta generácia sa dostane na európsky trh v priebehu budúceho roka.

ZAHRANIČIE

Únia dala Rusku týždňové ultimátum, hrozí ďalšími sankciami

Zatiaľ nie je jasné, odkedy by sankcie mohli platiť.

SPORT.SME.SK

Poľskí volejbalisti zdolali pred desiatkami tisíc ľudí Srbov 3:0

Jedným z rozhodcov otváracieho zápasu MS bol aj Slovák Juraj Mokrý.