SME

Secret Files: Tunguska - objasnite najväčšiu záhadu minulého storočia

Jún 1908. Výbuch na Sibíri vyvrátil 60 miliónov stromov v okruhu asi 2000 kilometrov štvorcových, vyvolal explóziu 2000 krát silnejšiu ako atómová bomba spustená na Hirošimu, vykoľajil vlak vzdialený viac ako 600 kilometrov od epicentra výbuchu... Čo ho s

Tridsiateho júna v roku 1908 nad ránom dostali obyvatelia Európy príležitosť vidieť na oblohe nezvyčajný svetelný úkaz. Počas noci toho istého dňa mohli ešte čítať noviny ako pri zažatej lampe. Prihodilo sa niečo veľmi nezvyčajné. Čo? Zarmútim vás: nevie sa! Vie sa len, že sa to stalo v tunguskom regióne na ďalekej Sibíri, že to vyhubilo všetko živé široko-ďaleko, že to vyvrátilo 60 miliónov stromov na ploche asi 2000 kilometrov štvorcových, že to vyvolalo explóziu 2000 krát silnejšiu ako atómová bomba spustená na Hirošimu, že to vykoľajilo vlak vzdialený viac ako 600 kilometrov od epicentra výbuchu... Mohol to byť meteorit, mohla to byť vesmírna loď, mohla to byť malá čierna diera, mohli to byť tajné vojenské experimenty... A mohli sme ďakovať nebesiam, že sa to stalo v neobývanej tajge. Najdevastujúcejšia katastrofa minulého storočia zostáva dodnes neobjasnená. Svoju interpretáciu záhadných okolností nám teraz ponúkajú nemeckí tvorcovia Fusionsphere Systems v adventure Secret Files: Tunguska.

Nech to znie akokoľvek fantasticky, všetko doteraz napísané boli pravdivé fakty (či aspoň skutočne existujúce hypotézy, posúdenie vierohodnosti ktorých už nechám na vás). Fikcia prichádza až teraz: O Tunguskú záhadu sa prirodzene zaujímali viacerí vedci (teda to ešte nie je fikcia, to je tiež holý fakt). Jedným z nich bol i (teraz to príde, tamtadadá) člen Sovietskej akadémie vied Vladimír Kalenkov. Skutočnej podstate pôvodu explózie sa priblížil azda najviac, za čo mu bolo odmenou vylúčenie z vedeckých kruhov a zákaz ďalšej činnosti na projekte. Usadil sa teda v Nemecku, kde sa po smrti manželky snaží viesť spolu so svojou dcérou pokojný život ako zamestnanec múzea. Počas jednej noci ho však unesie tajomná, v čiernom plášti zahalená, zjavne nadprirodzená bytosť. Jeho pôvabná ratolesť Nina sa našťastie nehodlá so zmiznutím vlastného otca len tak zmieriť a všetko berie do vlastných rúk. Za pomoci prívetivého asistenta Maxa Grubera sa snaží poskladať dokopy všetky súvislosti a zistiť, kde sa stratený papá nachádza. Tak sa začína veľké dobrodružstvo, v rámci ktorého improvizovaná dvojica amatérskych detektívov a neskôr spasiteľov sveta stretne desiatky postáv, rozpletie desiatky zamotaných línií, vyrieši desiatky zapeklitých situácií a navštívi desiatky miest.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 8 / 10
Autori zvolili realistické prostredie i postavy, čo sa k tomuto druhu príbehu hodí. Všetko je vyobrazené v nemennom, ale na adventuru dostačujúcom rozlíšení 1024x768. Predrenderované prostredie je mimoriadne detailné, umiestnenie kamery pomerne variabilné. Nachádza sa tu tá správna miera drobných pohybov, vďaka ktorým lokácie pôsobia živo. I atmosféra jednotlivých navštívených teritórií je dobre vystihnutá, takže skutočne máte pocit, že beháte z jedného kútu zemegule do druhého (len škoda, že i v púšti i za polárnym kruhom v tom istom oblečení). Na vysokej úrovni sú animované predely, ktoré majú doslova filmový šmrnc. Ide o skvelý spôsob, ako posúvať dej a ako odmeniť hráča za úspech, preto je veľmi pozitívne, že je ich v hre zaradených až nezvyklo veľké množstvo. Azda jedinou chybičkou krásy je mierne kostrbatý motion-capture 3D postáv, ale i to iba v niektorých prípadoch. Žiaľ, týka sa to najmä Niny – občas pri chôdzi prazvláštne pohybuje ramenami a poletuje pár milimetrov nad zemou. Ale to len tak hnidopiším. Niektoré pohyby, ako napríklad rozbiehanie sa postáv či dokonca v jednom prípade tancovanie, pôsobia veľmi uspokojujúco.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby grafika bola nejako výrazne zapamätania hodná, by asi potrebovalo originálnejšie spracovanie ako to realistické, no neberte to ako výčitku, len ako obyčajnú zákonitosť – stále platí, že i toto spracovanie jej veľmi, veľmi sekne a že je odvedené profesionálne.

INTERFACE 10 / 10
Dokonalosť sama. No dobre, nejaká tá drobnôstka sa tomu predsa len vyčítať dá, kurzor – malá myška so zelenými tlačidlami – vyzerá nežgrabne. Ale zato je super-praktický! Po nabehnutí na aktívny predmet prezradí, čo sa s ním dá robiť a ktoré z tlačidiel (klasika: pravým pozeráte, ľavým používate) sa oplatí stláčať. Inventár je prístupný priamo na hlavnej obrazovke, netreba sa k nemu zdĺhavo preklikávať. Ak chcete použiť nejakú vec, stačí ju raz uchopiť, a potom priblížiť k hotspotu. Nevyžaduje sa ďalšie klikanie. Ak bol váš odhad správny a použiť sa dá, kurzor vám to opäť naznačí. Má to niekoľko obrovských výhod: predmet nezaliezava naspäť do inventára po každej snahe o použitie. Nenachádza sa tu niekoľko dokolečka opakujúcich sa, a teda na nervy lezúcich fráz o tom, že robíte hlúposť. Ak neviete, čo ďalej, a potrebuje rýchlo pokombinovať zopár predmetov, zvládnete to veľmi rýchlo... Ďalšie prvky, na ktoré sa z nepochopiteľných príčin často v adventurách zabúda, sú možnosť urýchlene opustiť obrazovku po dvojkliku na označený východ a možnosť preskakovať opakujúce sa dialógy či komentáre. Tu tieto prvky sú. A sú na nezaplatenie.

SkryťVypnúť reklamu

Autori zaradili do hry pomôcku, ktorá eliminuje zákysy založené na pixelhuntingu. Dá sa aktivovať jednou ikonkou a vyznačí každý aktívny predmet na obrazovke. Netreba ju prirodzene používať stále, pripravili by ste sa o časť potešenia, no opäť ide o skvelú formu popchnutia pri zadrhnutí (žiadne sprosté asociácie, prosím!). Môžete si tak poľahky overiť, či do úvah o ďalšom postupe zahŕňate všetky dostupné predmety, alebo či ste nejaký prehliadli, a to vás brzdí, de facto zbytočne oberá o čas a náladu. Slušne je zvládnutý aj automatický zápisník. Dal by sa síce naplniť aj mierne osobnejšími formuláciami, ale i tak sa mu nedá uprieť, že svoj účel plní dokonale. Jeho stránky nezahlcuje každá bezvýznamná informácia, prepracujú sa tam len relevantné fakty stručne mapujúce celý dej, a preto v ňom budete mať i napriek viacerým líniám a referenciám na mnoho rôznych postáv poriadok.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby ste hru prešli, sa nemusíte klávesnice ani dotknúť, môžete ju pokojne aj vyhodiť (ale nerobte to, bola by to kravina, to len ilustrujem, že všetko skutočne ide pohodlne i bez nej). Ovládať Tungusku je doslova pocta, vyjadrujem veľký obdiv nad vytvorením tak vyváženého, prístupného, prehľadného a jednoduchého interfacu.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Neuveriteľne pozitívny dojem z hrania a pohlcujúcu úvodnú atmosféru časom nabúra mierne chradnúci príbeh. Síce sa neustále komplikuje, ale cítiť, že tak trochu nasilu. Čo je horšie – niekoľkých lákavých, tajuplných dejových liniek sa autori buď vzdajú, alebo ich vysvetlenie doslova odbijú. A čo je úplne najhoršie – príjemný, komorný, originálny nádych sa zasa raz zvrhne v potláčanie (toto píšem už po stoprvý raz) konšpiračných a megalomanských zámerov po moci prahnúcich prototypov antihrdinov. Veľká to škoda. Nie že by hranie bolo úplne znehodnotené, ale iste pocítite ľútosť nad tým, že niečo tak dobre rozbiehajúce sa opäť ustúpi klasickému, plytkému cliché. Keď som už chytil kritickú slinu, tak rovno napíšem, že dole opísanému neosobnému dabingu Niny vďačíme za to, že nám nie je umožnené naplno sa zžiť s hlavnou postavou. Hlášky púšťa miestami nápadité a príjemne sarkastické, len ten prejav akosi škrípe. No a stotožňovanie sa s druhou ovládanou, inak tiež pomerne duchaplnou hlavnou postavou, Maxom, celkom komplikuje fakt, že pôsobí... ehm, žensky. Ako Ken pri Barbie. Aj ten sa môže hrať na drsného chlapa a nasadiť si koženú bundu, ale stále zostane bábikou. Toť môj dojem z neho... No starí dobrí George s Nico to prosto nie sú (inak o pár dní z recenzie na Broken Sword IV pochopíte, že v tejto výpovedi okrem uvedených dvoch mien i prívlastok „starí dobrí“ zohráva veľmi dôležitú úlohu).

SkryťVypnúť reklamu

No a teraz konečne k tomu, prečo aj napriek všetkým uvedeným nedostatkom stále tvrdím, že Tungusku by si nemal nechať ujsť žiaden adventurista. Keď už pre nič iné, tak aby na vlastnej koži okúsil onen košato ospevovaný inventár a náročnosť, vyváženosť hry. Napísal som o nich dostatočne dlhé chválospevy, ale nedá mi ich nespomenúť aj pri hodnotení hrateľnosti, lebo ju v tom najpozitívnejšom zmysle slova ovplyvňujú. Veľmi ma potešilo, že v tejto adventurke nie je ani náznak nejakej stresujúcej akčnej scény. Napätie samozrejme v istých momentoch graduje, ale ani raz nie ste nútení riešiť situáciu v časovom limite a pri neúspechu opakovať. Väčšina puzzlov je nápaditých a prelúskavať sa cez ne naozaj spôsobuje potešenie. Nepopieram, že niekoľko ich je jemne prekombinovaných a očividne umelo vykonštruovaných... Ale to už tak nejako k tým adventurám patrí. Aspoň to vytvára atypické situácie s originálnymi, i keď občas mierne streštenými riešeniami. Inak si užijete koláž osvedčených prvkov, tede prejdete si múzeom, vojenským bunkrom, kanálom, psychiatrickou liečebnou, opusteným zrubom, ľadovou jaskyňou, transsibírskou magistrálou, stredovekým hradom s mučiarňou, polárnou základňou... A to v Nemecku, v Rusku, v Írsku, na Kube či na Antaktíde... Trošku pritiahnuté za vlasy, ale šak dobrodrúžo!

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Snažil som sa vymyslieť niečo vtipné, ale nešlo mi to: Hra multiplayer neobsahuje.

ZVUKY 7 / 10
Ambientné zvuky sú úplne v poriadku, oni vlastne držia známku niekde v tých vyšších hodnotách. Netreba od nich čakať zázraky, no neprechválim ich, keď poviem, že sú postačujúce. Horšie je to už s dabingom. Na ten asi najlepšie sadne prívlastok priemerný... miestami žiaľ i obohatený o prefix „pod-“. Hlavne keď v rámci jedného dialógu kolíše ozvena alebo hlasitosť replík. Aj tak mi však skôr ako technická stránka veci prekážal výraz a hlasové dispozície protagonistov. Dá sa na tom časom zvyknúť, ale človek si prosto užije hru oveľa viac, keď je mu hlas postavy, s ktorou sa má identifikovať, sympatický, a keď má pocit, že je skutočne zaangažovaná do diania na obrazovke. Od Niny sa nič také čakať nevyplatí. Max je zvládnutý lepšie, ale stále by bolo na čom popracovať. Nehovorím, že to treba preháňať ako v naivnom divadle, ale trošku toho „herectva“ by to naozaj chcelo. Z vierohodných zdrojov som sa dozvedel, že pôvodný nemecký dabing je veľmi slušný. Aj tak by ale asi viac pomohlo, keby sa zamakalo na anglickej verzii, veď v tej sa to dostane k najväčšiemu počtu hráčov.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 5 / 10
Hudba, ktorá hrá počas intra, je správne dramatická, navodí dobrý dojem a vzbudí pozornosť. Aj tá v menu je sugestívna, po niekoľkých pokojných tónoch naberie na impozantnosti a vy si poviete, že vás čaká prechádzanie adventury za veľmi atmosferického hudobného doprovodu. Žiaľ, o to trpkejšie je potom zistenie, že počas hrania znejú len zvuky prostredia. Netvrdím, že mali autori vymýšľať novú melódiu na každú obrazovku, ale začuť niekoľko príjemných tónov aj počas samotného hrania, nie len počas animačiek, sa doslova žiada. Všetko inštrumentálne, čo v hre odznie, je teda kvalitné a pokojne by som to ohodnotil aj známkou 10, iba je toho žalostne málo, a to mi akosi nedovoľuje ísť vyššie.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 10 / 10
Nech to znie v recenzii na adventuru akokoľvek absurdne, musím napísať, že náročnosť je voliteľná. Predmetov sa v hre nachádza skutočne požehnane a za myšlienkové pochody, ktoré by vás mali viesť k ich kombinovaniu, by sa veľakrát nemusel hanbiť ani McGyver, no vďaka dokonalej prístupnosti inventáru a vďaka hyper-user-friendly interfacu je v stave núdze aplikovanie metódy „všetko na všetko“ zjednodušené na minimum. Stačí, ak uchopeným predmetom prebehnete za niekoľko sekúnd celú obrazovku alebo inventár a vďaka rozsvietivšiemu sa kurzoru v prípade možnej interakciu hneď vidíte, či ho použijete alebo nie. V iných hrách by ste museli otvárať invetnár a uchopený predmet by do neho pravdepodobne po každom nesprávnom použití zaliezol naspäť za sprievodu hlášky typu „I can’t use these two things together“, takže by skúšanie trvalo príííšerne dlho. Tu sa vám nič také nestane, všetky kombinácie preletíte fuk-fuk.

SkryťVypnúť reklamu

V hre sa nachádza aj niekoľko príjemných logických puzzlov a hlavolamov v klasickej škále od starodávnych mechanizmov až po moderné sejfy. Keby ste mali problém zistiť, ako niektoré z nich fungujú, stačí nakuknúť do denníku. Autori tam pridali špeciálnu stránku, na ktorej sa k riešeniu nachádza indícia. Nikdy vám však úplne na rovinu nepovedia, čo treba spraviť, len vás navedú na tú správnu koľaj.

Hru som prešiel bez „vonkajšej pomoci“. To sa mi síce stáva (nech sa trochu pochválim) vďaka snahe prelúskať sa všetkým bez návodu častejšie – ale, a to je to dôležité, chválenia hodné – frustrovaný z náročnosti som nebol ani jeden jediný raz, čo sa pri tom mojom tvrdošijnom odhodlaní prísť na všetko samostatne zas až tak často nestáva. Hra veľakrát potrápi, ale nikdy nenahnevá a v núdzi ponúkne pomocnú ruku. Koľko zaberie prechádzanie, závisí do veľkej miery od vás, teda od toho, akú pevnú vôľu máte a ako sa viete ubrániť pokušeniu „zneužiť“ nápovedu. Ale nebojte sa, aj keď niekoľkokrát podľahnete, herný čas neklesne pod 10 hodín. A to je skutočne spodná hranica expiračnej doby.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,9 / 10
Vzhľadom na to, že je Secret Files: Tunguska debutovým projektom, ide o veľmi podarenú hru. Niečo jej síce do skutočnej adventurnej lahôdky chýba, ale i napriek tomu by som ju všetkým priaznivcom žánru jednoznačne doporučil. Je to skrátka ukážkou majstrovsky odvedeného remesla (ovládanie, náročnosť, dĺžka...), ktoré zatiaľ neprerástlo do umenia. Na to by ku inak skvelému základu potrebovala pridať ešte štipku originality a mierne konzistentnejší, dotiahnutejší príbeh. A strohý nemecký kumšt obohatiť trochou vášne. Absencia týchto prvkov mi neumožnila ani pri najlepšej vôli ísť s hodnotením vyššie, avšak aj napriek tomu ešte raz prizvukujem, aby ste ním nenechali odradiť a za predpokladu čo i len minimálnej náklonnosti k adventurám po hre siahli. Tú sedmičku v záverečnom verdikte venujem autorom pre šťastie, aby toľko ospevované remeslo pri ich ďalšej tvorbe prerástlo do svojbytnej bravúry s vlastným rukopisom. Ostatne, už v roku 2008 pri hraní Secet Files 2 by sme mali dostať šancu zistiť, či to do tohto štádia dotiahli...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
SkryťZatvoriť reklamu