Áno, X3 Reunion je vesmírny simulátor. Toľko vás isto iste napadlo po zhliadnutí obrázkov a niečo ste už určite začuli aj z tretej strany. Čo si však nikto zo začiatku neuvedomí je rozmer aký táto hra naberá. Hodný priam babylonskej veže. Vesmír sveta X totižto zaberá asi 130 sektorov, z ktorých každý si žije svojím vlastným životom, počnúc osobitými problémami a osobitou ekonomikou končiac. Jednotlivé sektory sú pod nadvládou jednej zo strán, na ktoré v hre narazíte. A tým pádom v každom sektore (dosť už sektorov... - pozn. kordi) platia iné zákony. To čo vám ľahko prejde v jednom, vás ďalšom pre istotu radšej ani nenapadne.
Ak by som mal byť však presnejší nazval by som túto hru skôr simulátorom vesmíru ako vesmírnym simulátorom. V tejto hre totižto nejde len o simuláciu pilotovania akéhosi vesmírneho šrotu, veľmi odvážne nazývajúceho sa loďou. Keby vám išlo len o toto, ďaleko by ste sa v hre nedostali. Hlavným pilierom tohto sveta (tak isto ako aj nášho) je totižto obchod. Nakúpiť lacno v jednom sektore (ehm - pozn. kordi) a predať draho v inom, to je jedna z možností ako si zarobiť na novú loď. Okrem toho môžete predávať nerastné suroviny, ktoré ste naťažili z pásu asteroidov pri planéte XY.
Ďalší spôsob ako sa dostať k peniazom (resp. kreditom) je preskúmavať vesmír a hľadať opustené a stratené bohatstvá. Neraz sa vám môže stať, že narazíte na nákladnú loď bez posádky, no s plným nákladovým priestorom. Stačí sa len zmocniť tovaru a hybaj ho predať. Okrem hry na supa sa môžete stať poslušným prisluhovačom niektorej z frakcií a plniť pre ňu úlohy, ktoré vám okrem iného zlepšia reputáciu (čo povedie k lepším a lepším zbraniam, softwárom či tovarom). Ak vás však reputácia trápi asi tak ako Fica pravda, môžete sa stať nemilosrdným pirátom, ktorý sa priživuje na bezbranných transportných lodiach. Ako to už však býva, táto cesta je zo všetkých najnebezpečnejšia, pretože policajné patroly sú na každom mieste a buďte si istí, že vás ďaleko zájsť nenechajú.
X3 však nekončí len pri jednej stíhačke, ktorú si budete do nemoty vylepšovať. Samozrejme, že si môžete kupovať stále lepšie a lepšie lode, až nakoniec skončíte pri nejakom obrovskom vesmírnom korábe s niekoľkými letkami. Okrem toho môžete budovať vlastné továrenské komplexy, spájať ich dohromady a tak produkovať vlastné výrobky. O dopravu priamo k zákazníkom sa postarajú vaše letky nákladných lodí, ovládané automatickým softwarom, ktorý je schopný vyhľadávať najlepšie ponuky v sektore (nechcem byť sprostý, ale... - pozn. kordi) a neskôr aj v priľahlých sektoroch (...ale asi budem musieť byť - pozn. kordi). Ak sa dostanete až do tohto štádia, môžete si pokojne sadnúť do svojho koženého kresla a poťahujúc z kvalitnej cigary počítať zarobené milióny.
GRAFIKA 9 / 10
Grafická stránka hry X3: Reunion je úžasná teraz rovnako ako bola aj pred trištvrte rokom. Engine sa veľmi nápadne podobá Carmackovým výtvorom. Veľmi kvalitný bumpmapping aplikovaný na kvalitné textúry vytvára jeden z najkrajších vesmírov aký ste kedy mali možnosť v hrách zhliadnuť. Len tak si lietať popri továrenských komplexoch masívnych rozmerov, okolo vás sa mihá prach s oranžovým nádychom a to všetko v prítomnosti fotorealistickej planéty, no čo viac vám môžete chcieť? V X3 vás engine okrem kvalitnej grafiky poteší aj fyzikou, ktorá ma v úcte Newtonove zákony a tak si do sýtosti užijete efektné manévre využívajúce zotrvačnosť.
INTERFACE 8 / 10
Na rozdiel od X2 a vlastne väčšiny hier, ktoré sa nejakým spôsobom snažia simulovať let či už vesmírom alebo vzduchom, je X3 veľmi dobre optimalizovaná pre kombináciu klávesnica + myš. Samozrejme joystick je joystick, ale myslím, že toto bolo prvýkrát čo som sa nad tým, že to hrám bez neho až tak nepozastavoval. Interface samotný sa od predchádzajúcich dielov mierne zmenil, autori totižto odstránili viditeľný kokpit. Takže miesto čelného skla, spolu s oceľovými rámami budete vidieť len elektronický interface, ktorý je ladený do veľmi príjemnej farby, zároveň je veľmi prehľadný a pomerne ľahko sa v ňom orientuje. Môžete si veľmi rýchlo prepínať, či chcete myš použiť na riadenie lode, či na ovládanie interfacu. Ako však čas bude plynúť a vy budete mať pod palcom väčšiu flotilu lodí a budete sa musieť starať o viac vecí, zistíte, že interface má mierne nedostatky, zišlo by sa preto ovládanie alá Windows, kde by ste si mohli vytiahnuť na obrazovku rôzne okná a ľubovoľne ich zväčšovať poprípade zmenšovať.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
X3 je priam geniálna hra. Poskytuje obrovské možnosti, v obrovskom vesmíre a ponúkne vám hodiny a hodiny skvelej a kvalitnej zábavy. Ekonomika funguje úplne geniálne (ceny na trhu sa regulujú na základe zásob) a obchodovanie nie je až také nudné ako sa zdá, pretože musíte občas súperiť s ostatnými NPC obchodníkmi aby vám nevyfúkli nejaký lukratívny tovar. Tak isto aj svet je prepracovaný a funkčný, systém reputácie vás motivuje k plneniu rozličných úloh, za čo sa vám aj patrične odmení v podobe luxusného vybavenia. Atď atď. Skrátka hard-core simulátor vesmírneho života, taký space-sims.
Kde je teda problém, prečo „iba“ sedmička? Odpoveď je jednoduchá, hoci za X3 stojí všetko to čo som spomenul vyššie, stoja za ním aj démoni, ktorý výsledný dojem značne kazia. Démonom číslo jedna je kampaň. Neprepracovaná, príbehovo primitívna s občas veľmi otravnými misiami a koniec koncov neschopná akokoľvek zaujať. Prejdete ju v podstate len z povinnosti... ak vôbec. Žiadne emócie, žiadne napätie. Démonom číslo dva totálna absencia akéhokoľvek tutoriálu. K hre síce dostanete bohatý manuál a aj v hre samotnej sú k dispozícii dlhé stránky textov, ktoré by vás mali oboznámiť s hrou, no nič aktívne a nič názorné. Začiatočníci nemajú šancu. A nie len oni, táto hra môže zo začiatku odradiť aj množstvo skúsených hráčov. Vhoďte decko do oceánu a ono sa naučí plávať. Lenže v tomto prípade sa predtým ešte štyrikrát utopí. Hra sa jednoducho strašne vlečie a tá pravá zábava začína až po dlhých strastiplných hodinách.
MULTIPLAYER
V hre sa nenachádza. Aj tak by bol užitočný asi ako automat na kondómy vo Vatikáne, keďže vesmírne súboje nie sú tým hlavným ťahúňom hry. Multiplayer by sa uchytil jedine v prípade, že by šlo o MMO, no ale to sa už dostávame niekde úplne inde.
ZVUKY 6 / 10
Aj automatizovaná hlásateľka na železničnej stanici sa lepšie počúva ako to, čo zažijete v X3. Hlas počítača vašej lode, ktorý budete počúvať v 80% všetkých hlášok, je strašne chladný a rozpráva strašne sekane. Predstavte si niečo na štýl syntetizátora reči, ktorým disponuje Stephen Hawking (ten geniálny fyzik na kolieskach). Dabing jednotlivých postáv, snáď až na hlavného hrdinu, je taktiež otrasný.
![]() |
HUDBA 10 / 10
Bez váhania a bez debaty. Tam kde zvuky prehrávajú na celej čiare, vyhráva hudba, ktorá vás svojou komplexnosťou úplne dostane. Neviem si do tejto hry predstaviť lepší soundtrack, plaviť sa medzi hviezdami sám v malej lodi, to chce nejaké veľmi ťažko romanticko-melancholické motívy. A presne tak by sa dala popísať hudba v X3. Má totižto moc dohnať vás k slzám, no zároveň dáva nádej. Jednoducho hudobne vyjadrená bezvýznamnosť jednotlivca v obrovskom vesmíre.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Presne takto by ste si mali vyberať náročnosť v hre. Nie len na základe akýchsi troch stupňov, easy, medium a hard nás už všetkých omrzelo, my chceme niečo iné, niečo nové. To som asi trošku prehnal, samozrejme, že E,M a H vás postretne aj v X3, to v prípade ak si vyberiete hru s hlavnou dejovou líniou. Okrem toho si však môžete vybrať hru za obchodníka, prieskumníka či napríklad piráta. Každý z nich začína s inou výbavou, inými možnosťami a v podstate reprezentuje úplne iný štýl hrania, pričom každý je svojou obtiažnosťou úplne iný. Jednoducho menu par exelance.
Zaujímavou možnosťou, ktorá v hre samotnej upravuje náročnosť, je nastavenie zameriavania vašich kanónov. Môžete si nastaviť pomoc pri streľbe, takže nepriateľov ľahšie zasiahnete či ju úplne vypnúť, ak ste hard-corový letec ostrostrelec. Známku náročnosti musím však znížiť za absenciu tutoriálu, čo spôsobilo, že sa v hre na začiatku veľmi ťažko orientuje, čo možno považovať akúsi zvýšenú náročnosť, no bohužiaľ nevhodne zvýšenú.
Inteligencia je primeraná. V súbojoch nepriatelia miestami robia problémy a miestami vás ani len netrafia. Jednoducho záleží na type nepriateľa. V každom prípade mi prídu inteligentní tak akurát. Na druhej strane stoja neutrálni obchodníci, ktorí vám čas od času dokážu vyfúknuť nejaký obchod, no nie sú inteligentní natoľko, že by boli otravní, takže aj v tomto prípade nastavené tak akurát.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,9 / 10
X3: Reunion je geniálna hra, poskytujúca kvalitnú zábavu na dlhú dobu, preto takmer 8. Je to však hra, ktorá je určená len pre vrcholných fanatikov a nadšencov žánra, alebo ak chcete série X, jednoducho pre ľudí, ktorí sa dokážu v hre vŕtať dlhé hodiny a práve preto nie 8. Kúpiť, či nekúpiť? Odpoveď je jasná, ak hrávate vesmírne simulátory a máte radi zložité veci, hneď bežte do obchodov (ak ste tak už neurobili pred trištvrte rokom), ak patríte do tej drvivej väčšiny, ktorá sa zabáva pri jednoduchých FPSkách či RTSkách vyhnite sa hre oblúkom, je síce dobrá, no nie dobrá pre vás.