SME

80 Days Around the World - poondiaty bastard

Čo iné už len môže vzísť z pokusu o vytvorenie muzikálovej paródie na motívy dobrudružného románu Julesa Verna s prvkami adventúry, stealth akcie, vytrvalostného behu a bollywoodskych blockbusterov?

 

Ehm, pardon za ten výraz v titulku, mám prirodzene na mysli žánrový prienik. Crossover, eklektizmus, prelínanie. A nie, necitujem svoje najobľúbenejšie pojmy zo synonymického slovníka. Len vymedzujem slovnú zásobu, ktorá by človeku pri hraní akčnej adventúry 80 Days Around The World nikdy nenapadla. Pche, prienik či kríženec! Horkýže eklektizmus! Ani crossover, ani fúzia, ba ani zlátanina! Jedine bastard.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa chceme venovať uvedeným výrazom viac do hĺbky, napríklad po obsahovej stránke, môžeme sa bližšie prizrieť tomu, čo sa občas pokazí, ak sa pokúšame napchať do hry nie jeden, nie dva ale hneď tri rôzne žánre za tú istú cenu! Ak zavoláte hneď dostanete aj praktickú misku zdarma... Konkrétne v prípade 80 Days sa pokazilo všeličo (dopredu však prízvukujem, že nie všetko... iba niektoré z tých najdôležitejších položiek) - predloha známeho spisovateľa, spôsob hrania a nálada hráča po záverečných titulkoch. Spôsob hrania prediskutujeme nižšie. Náladu „po“ ponechám na každého zvlášť, aby som si vulgárnymi opismi nevyslúžila vážny rozhovor so šéfom. A predloha je vari všetkým známa. Objasnime si však jedno: 80 Days Around The World je z tých diel, ktoré vzdávajú odkazu majstra Verna hold povedzme... mierne neobvyklým spôsobom. Preto je možno namieste upozorniť prípadných vášnivých milovníkov starosvetskej atmosféry klasických dobrodružných románov, že by hra nemusela bezpodmienečne spĺňať ich predstavy o verneovskom konci 19. storočia. Zároveň treba podotknúť, že ak sa medzi oddanými priaznivcami známeho francúzskeho literáta vyskytujú zarytí odporcovia muzikálu, kabaretu či disca, mali by sa hre zo zdravotných dôvodov celkom isto vyhnúť.

SkryťVypnúť reklamu

           

Stručné zhrnutie deja: 25 rokov po legendárnej ceste anglického džentlmena Phileasa Fogga (poznáte aj z kresleného seriálu:) sa na výlet okolo sveta vydáva rúči, mladý dobrodruh Oliver Lavisheart z „lepšej“ britskej rodiny. Popudom na opustenie rodnej hrudy sú mu zbrklá stávka starnúceho strýka nie nepodobná tej, ktorú kedysi uzavrel Mr. Fogg, ako aj snaha vyhnúť sa hroziacemu sobášu. V štyroch svetových metropolách – Káhire, Bombaji, Yokohame a San Franciscu – musí Oliver vyhľadať patenty na vynálezy, ktoré pred rokmi vymyslel jeho mimoriadne prefíkaný strýko. Starý pán Mathew – známy fyzikus – totiž príde o svoju povesť a titul vedátora, ak urýchlene (zhodou okolností do osemdesiatich dní) nezdokladuje svoje autorstvo niektorých z najdômyselnejších vynálezov v histórii ľudstva.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 6 / 10
V náznakoch už odznelo, že sa hra nesie prevažne v kabaretnom duchu. Bohužiaľ je tomu tak i po vizuálnej stránke (vrátane šialených masiek a mužov prezlečených za ženy). Pred jej spustením je preto vhodné pripraviť sa na dávku krikľavých farieb a gýčových prostredí priemernej (a predovšetkým kolísavej) kvality.

          

Pod kolísavou kvalitou chápem napríklad oceán ponášajúci sa na tapetu zo starých Windowsov v protiklade k západu slnka takmer ako naozaj (dramatické ohnivé zore, trilky slávika a nad horizontom planúca hviezda – na slovenských sídliskách teraz každý večer). Na advetúru sa tiež vcelku vydaril motion capture hlavného hrdinu, pre dobrý dojem si však treba odmyslieť jeho vo vetre zúrivo kmitajúci oranžový sprite, ktorý nosí okolo krku miesto šálu. Nepekné textúry zaoceánskeho parníka (tu už má človek naozaj pocit, že hľadí na kulisy lacného muzikálu) z času na čas vystrieda napríklad taký sloní zadok (áno, skutočný zadok, nejde o žiadnu vulgárnu metaforu), na ktorý by jeden vydržal civieť hodiny (to sa ale občas pristihneme pri zvláštnych pohnútkach, čo poviete?).

SkryťVypnúť reklamu

Vlastne inak ani niet veľmi o čom písať. Problém skrátka väzí prevažne v textúrach, ktoré sú občas kvalitné a raz či dvakrát dokonca aj vkusné, inokedy zas gýčové, jednoduché a zastaralé. Bohužiaľ na seba však strhávajú toľko pozornosti, že svojou nedokonalosťou pripravujú hru o hviezdu či dve (tú vo večernom šere divokým ohňom plápolajúcu nad petržalskými panelákmi – bože, prečo sa vlastne nevenujem písaniu ženských románov?).

INTERFACE 7 / 10
Prevažne pekný a handy, hoci zo začiatku mierne mätúci. Zorientovať sa v ňom chvíľu trvá, akonáhle si však zapamätáme, čo znamenajú jednotlivé symboly na mape a ako fungujú misie, používa sa veľmi prakticky. Jeho ťažisko spočíva na minimape, inventári, kalendári a tiredness bare. Mapa hráčovi pomocou šípok neprestajne ukazuje smer aktuálneho questu (polohu objektu nad alebo pod úrovňou postavy šikovne rieši systém využitia rôznych farieb). Inventár je čo do počtu položiek skromný a dokonale jednoduchý. Kalendár postupne odratúva ubiehajúce dni výpravy a upozorňuje Olivera na meškanie v porovnaní s Foggovou cestou okolo sveta. Tiredness bar zas informuje, koľko ešte vládzeme v daný deň behať po svete, kým sa zrútime od vyčerpania (treba naň dávať pozor obzvlášť na najvyššej obtiažnosti, aby človek nebol prekvapený, keď po piatich minútach z ničoho nič odpadne na ulici – nie ako ja:).

SkryťVypnúť reklamu

          

Options menu ponúka adekvátne voľby nastavenia a v časovo obmedzenej hre vyznieva milo i nápad, nechať prostredie žiť vlastným životom aj po stlačení klávesy Esc. Pauznutím sa síce zastavuje čas, no postavy sa ďalej venujú svojím obľúbeným činnostiam, čo spočiatku vzbudzuje v hráčovi zábavnú nedôveru v systém. Celkový dojem tak kazí akurát nutnosť ukladať hru len v zriedkavých checkpointoch. Tento fakt pôsobí nanajvýš iritujúco predovšetkým v momentoch, kedy Oliver oproti Foggovi mešká a musí opakovať celú predchádzajúcu polhodinu až hodinu herného času. Neustálej časovej tiesni veľmi neprospieva ani mierne ťažkopádne ovládanie. Oliver sa síce pohybuje len s pomocou zopár klávesov a myši, napriek tomu je však absolvovanie niektorých úkonov neprekonateľnou prekážkou – tak napríklad zakrádanie sa (obzvlášť po schodoch), no ďakujem pekne. Trochu smiešny dojem tiež vyvolávajú aktívne predmety - keď sa k nim priblížime, rozžiaria sa výraznou krikľavozelenou farbou, ktorá ešte zhoršuje už tak neveľmi decentný estetický dojem. Občas sa zdá, akoby sa autori pokúšali naprogramovať papagája a počítačová hra vznikla len omylom...

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Ak akčná RPG znamená bohapustý klikfest (no tak si to už konečne priznajme), t.j. kopu akcie a takmer žiadnu RPG, potom akčná adventúra predpokladá minimum premýšľania a návaly stresu. Čo som len očakávala?

Áno, zažili sme už aj hry, ktoré sa s označením „akčná advetúra“ vyrovnali s gráciou. 80 Days však medzi ne nepatrí. Zabudnime na fahrenheitovské Get ready! a dajme si radšej poriadnu rozcvičku. 80 Days Around The World je totiž beh na dlhé trate - a to doslova... okolo sveta. Kdeže maratón! Oliver Lavisheart má v nohách iné kilometre. Ak navyše vezmeme do úvahy rýchlosť Phileasa Fogga (niet dňa, aby nám nedýchal na krk), je možno namieste popremýšľať, či náš hlavný hrdina v skutočnosti nie je prezlečený Emil Zátopek. 

SkryťVypnúť reklamu

         

Hra prebieha asi nasledovne: si v novom meste, bež do hotela na druhom konci mapy. Ale pozor, máš na to len 45 sekúnd, inak zaspíš a budeš meškať! S nikým sa nerozprávaj, neobzeraj sa (a neber si od cudzích ujov sladkosti). Ohó, zabudol si batožinu v prístave? Rýchlo sa vráť, ale pozor, už spíš... Áááá neskoro! Ešte raz.

Istý takmer hodinový úsek hry som na strednej obtiažnosti prechádzala podľa tohto modelu štyrikrát. Nakoniec som všetko len tak-tak stihla, nastúpila na loď a hybaj do ďalšieho mesta. Možno si dokážete predstaviť moju bezbrehú radosť, keď som v osemdesiaty deň svojej cesty dospela k presvedčeniu, že pokaziť hru meškaním hádam ani nejde... Pre úplnosť však musím podotknúť, že samotné opakovanie úloh nie je zväčša až taký vopruz. Vcelku ho osviežuje niekoľko vtipných prvkov – napríklad možnosť používať v mestách úžasne zábavné dopravné prostriedky: ťavu, slona, akési podivuhodné vozítko na štyroch kolesách, závodné auto, lietajúci koberec a aj čosi, čo nápadne pripomína It pana Garrisona.

SkryťVypnúť reklamu

Samotná hra je síce zhruba do troch štvrtín mierne jednotvárna, ale pekne odsýpa a človek sa často pristihne pri tom, že sa na jej nenáročnosti vyslovene baví. Obsahuje niekoľko milých, hoci nie veľmi zložitých puzzlov a hádaniek. Navyše je prešpikovaná neskutočne vtipnými rozhovormi a narážkami takmer na čokoľvek (na americký patriotizmus, Bollywood, Pána prsteňov, počiatky Apple MacIntosh, Beatles, Rolling Stones, United Colors of Benetton, Cher, Stevena Spielberga, Star Wars, Sherlocka Holmesa, pôvodný Verneov román a. i.). Questy, ktoré dostávame, sú častokrát absurdné až k zblázneniu – v jednom momente máme napríklad za úlohu zabaliť celú vzducholoď do škótskeho tartanu s nápisom „Kilt is cool!“ Tvorcovia skrátka vtipkujú na účet každého, kto im príde do rany - a my sa bavíme (no.. zas to ale nie sú žiadni Monthy Pythons, aj keď sa im v záverečných titulkoch dostalo poďakovania). Potiaľto ok.

SkryťVypnúť reklamu

         

Potom však príde záverečná štvrtina hry a stane sa nasledovné: Nadsadený príbeh sa neskutočne pritiahne za vlasy. Muzikálová paródia na celý svet prestane byť vtipná. Pesničky sa stanú ešte otravnejšími. Questy celkom stratia akýkoľvek iný zmysel, než umelo naťahovať príbeh a prudiť hráča. Záver 80 Days je skrátka neodpustiteľne zlý. Už samotný nápad spraviť adventúru na čas považujem za zvrhlý. Tu ešte úroveň hry aspoň trochu zachraňuje možnosť vybrať si náročnosť, na ktorej netreba počítať každú sekundu. (Hoci povedzme si otvorene: kto by hral na najjednoduchšej obtiažnosti? Však by nás kamoši vysmiali.) V závere sa však hrateľnosť kazí spôsobom, ktorému prosto niet pomoci.

MULTIPLAYER
Keď sa už o ňom bavíme, možno by bolo lepšie zahrať si radšej namiesto 80 Days so susedom po sieti UT.

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Učebnicová stredná trieda. Príjemne nadabovanému hlavnému hrdinovi z času na čas zakontruje nevydarený škripot reťazí alebo trúbenie slona, ktorý dosť možno nikdy slona nepočul. (To ho nebrávali do zoo, keď bol malý? Ako prežil bez cukrovej vaty?) Postavy si sem-tam skáču do reči (nie naschvál) a nemecký akcent znie zrejme v Egypte inak ako na Slovensku. Celkovo však zvuky neurazia, ba miestami dokonca pobavia. Tak napríklad taká ruská princezná Kugloff kvoká nanajvýš vydarene a skrz angličtinu členov klubu GPAK (Guild for acceptance and promotion of the kilt) človek neraz začne koketovať s myšlienkou zaodieť sa do tartanu. Za tak ľúbivý škótsky prízvuk som skutočne ochotná chodiť hoci aj v károvaných sukniach.

HUDBA 2 / 10
Ach jo. Milovníci zlatého fondu svetovej popmusic sa nesporne potešia. Rovno poviem, že k nim nepatrím, lež i keby sa mi páčili lacné coververzie skladieb od The Bangles alebo Village People, nedokážem dať hudobnej kulise 80 Days vyššie hodnotenie. Neviem, čím to bude, čosi však vo mne skrátka vzbudzuje dojem, že štebot synťáku v sprievode opakovaného deklamovania „disco, disco“ nebol koncom 19. storočia celkom obvyklý. Chápem snahu o nadsázku, ale práve týmto smerom sa ju tvorcom pošťastilo závažne prepáliť. Ak aj totiž prekusneme hojné množstvo pestrých zvukových liniek, ktoré slúžia ako podmaz k hre (presnejšie - sú tri: jedna disco, druhá disco, tretia chlapácky rock), pravidelné muzikálové vložky á la Bollywood nie je šanca prežiť v dobrom zdraví. Možno chcela spoločnosť Frogwares pôvodne ponúknuť námet bratislavskej Novej scéne?

SkryťVypnúť reklamu

          

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Hra sama o sebe nie je vôbec náročná – iba ak na kondičku. Ako vravím, ak by to boli moje nohy, ktoré behajú, mám už dávno kolená v ťahu. Takto však len sedím za počítačom a nemusím ani priveľmi premýšľať.

Väčšinu puzzlov skôr či neskôr rozlúskne, ako by povedal klasik, aj „syn vesnického idiota a televizní rosničky“. Žiadny zásadný zákys nehrozí, hra prosto stavia na iných princípoch, nie na premýšľaní. Jej zložitosť (a dĺžku) tak umelo nadháňa len rýchlo plynúci čas - a na ten môj názor už poznáte. Dokončiť 80 Days na strednej obtiažnosti globetrotter, ktorá nám dáva limity, aby sme riadne „zamakali“, trvá zhruba 20 hodín. Ale akých 20 hodín? Termíny – ako obvykle – občas nestíhame a sme odsúdení na večné loadovanie tých istých pasaží. Výlet obyčajného turistu s možnosťou stráviť v mestách výrazne dlhšiu dobu bez zhonu a stresu tak paradoxne zaberie omnoho menej času. Cesta okolo sveta teda nie je ani tak náročná na hráčsku zručnosť, ako skôr na nervy.

SkryťVypnúť reklamu

O inteligencii zas nemôže byť ani reč, aj napriek štylizácii „akože úžasná voľnosť“ vládne hre drsný skript. Sloboda voľby spočíva nanajvýš v možnosti vybrať si dopravný prostriedok a jeho farbu. Ak si však chce človek prejsť adventúru bez toho, aby musel príliš dumať, je táto hra rozhodne správna voľba. Prečo by to však robil, to neviem. Možno v zamestnaní na odreagovanie by padlo 80 Days Around The World na úžitok – sestrin kolega by sa azda cez pracovnú dobu konečne venoval čomusi zmysluplnejšiemu než je Solitaire.

        

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Poznáte tú scénu z filmu Men In Black, v ktorej sa obrovský mimozemský šváb napchá do kože človeka, aby sa zamaskoval? Akčná adventúra 80 Days Around The World pôsobí navlas rovnako – nemotorne sa hýbe vpred, smrdí jej z úst a za dobrú hru sa len vydáva. Jej ľúbivá forma sa postupne rozpadne a jediné, čo si z nej človek zapamätá, ak s ňou strávi dlhší čas, je, že sa nechce zdržovať v jej spoločnosti. Záverečné hodnotenie preto nutno brať s rezervou – ak by som mala 80 Days obodovať naozaj spravodlivo, potrebovala by som dve sady hviezdičiek: za hru do troch štvrtín (3,5) a za jej záver (1,5). A keďže sú tri štvrtiny viac ako jedna štvrtina a hra je po väčšinu svojho trvania zábavná – a ja som raz mala na vysvedčení na strednej škole štvorku z matematiky, takže neviem poriadne počítať – nech má teda tri. Buďme veľkorysí. Skutočne však nie je ničím viac než poondiatym bastardom – a to prepytujem, ak by ma chcel niekto obviniť z používania nevhodných výrazov. Bastard predsa znamená miešanec a tým je 80 Days do bodky. Len sa prosto kdesi v procese výroby poondial.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 818
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 254
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 077
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 834
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 780
SkryťZatvoriť reklamu