SME

UFO: Aftershock - mimozemská návšteva

K boju ma nepobáda zákon ani povinnosť,
nie sú to politici ani jasajúce davy
to tá náhla a obrovská radosť,
tá môže za ten zmätok na nebi.

W. B. Yeats

K boju ma nepobáda zákon ani povinnosť,
nie sú to politici ani jasajúce davy
to tá náhla a obrovská radosť,
tá môže za ten zmätok na nebi.

W. B. Yeats

Priznávam, ešte nikdy sa mi nepodarilo začať recenziu citátom. Vyzerá to tak vznešene, a dôležito – čo samozrejme absolútne potvrdzuje skutočnú vznešenosť a najmä dôležitosť tohto článku. Veď nie každý deň má recenzent príležitosť písať o hre, ktorej predchodcovia písali dejiny. Séria UFO určite patrí k tým najlegendárnejším hrám PC minulosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé diely, X-Com: Enemy Unknown a Terror from the Deep, boli prijate s nadšením, ktoré však postupne začalo upadávať. Letargické snenie prebudila až česká vývojárska spoločnosť Altar, ktorá pred dvoma rokmi prišla s novým pokračovaním s názvom UFO: Aftermath. Príbeh Aftershocku, najnovšieho prírastku oživenej UFO série, ktorý opäť vyvinul Altar, plynulo nadväzuje na svojho predchodcu a pokračuje v naplno rozvinutej dejovej línií.

SkryťVypnúť reklamu

Dej Aftershocku začína vysoko nad zemským povrchom, na tzv. Lapute – jednej z množstva vesmírnych staníc, ktoré ľudia používali ako náhradu za život na spustošenej Zemi. Vašou úlohou bude Zem znovu získať pre ľudí, zjednotiť jej, medzi tri viac-menej spriatelené frakcie, rozdrobené územia a zároveň vyhnať mimozemských „cizákov“ z obsadených štátov. Spočiatku sa v bojoch budete sústrediť na nie príliš organizovaných Retikulanov a rôznych mutantov a monštrá, neskôr príde na rad aj boj s organizovaným nepriateľom. Vtedy dej a zábava začnú naberať na obrátkach. Sektári a Duchovia sú dve frakcie, ktoré sa na Zemi dobre zabývali a vďaka svojim rozvinutým technológiám, psionickým silám a pokročilým diplomatickým metódam, ohrozujú vaše ťažko vybojované pozície. 

SkryťVypnúť reklamu

           

STRATEGICKÁ ČASŤ
Na Lapute, ktorá bude vaším prechodným domov, začnete organizovať priebeh svojich bojových akcií na povrchu planéty. Oproti starším dielom UFA sa veľa nezmenilo, ostal štandardný pohľad na glóbus s farebne odlíšenými vlastnenými a nepriateľskými územiami. Zostala obrazovka výskumu, výroby a správy mužstva, avšak pribudlo viacero nových prvkov. Medzi tie najvýznamnejšie patrí správa základní, ktorá bola v Aftermathe kritizovaná pre svoju extrémnu jednoduchosť. Aftershock v tomto smere veľmi pokročil, na základniach tentoraz treba budovať rôzne stavby – zbrojovky, laboratória, muničné továrne a obranné budovy. Vzhľadom na obmedzený priestor pre stavby, si treba dobre rozmyslieť, kde aké budovy postaviť a tým určiť smerovanie základne, môže byť zameraná na výrobu, výskum alebo obranu.

SkryťVypnúť reklamu

Stavbu, výskum aj výrobu treba financovať, v Aftershocku sú k dispozícii tri druhy surovín, ktoré treba zháňať – základné, vyspelé a mimozemské. Všetky tri typy surovín plynú z obsadených území, často sa však vďaka náročnému manažmentu, budete utápať v ich nedostatku.

Ďalšou novinkou je prvok diplomacie. Kontakty so spriatelenými frakciami – ľuďmi, kyborgami a psionikmi vám zabezpečí prísun vojakov do družstva a zároveň umožní obchodovať so surovinami – síce na veľmi zjednodušenej úrovni, ale predsa.

TAKTICKÁ ČASŤ
V úvodných minútach – hodinách hry k vám budú misie chodiť samé. Hra vás prinúti rozvinúť diplomatické kontakty s frakciami tým, že budete plniť misie zamerané na pomoc ohrozeným provinciám. Neskôr budete musieť organizovať prieskumy a útoky sami, a ak nechcete s počtom obsadených provincií zaostávať za nepriateľom, budete musieť konať rýchlo. Po prijatí misie a výsadkom na povrch Zeme začína taktická časť, ktorá síce až taká taktická nie je, ale hovorme jej tak.

SkryťVypnúť reklamu

Postup zostal úplne štandardný, známy snáď z úplne všetkých dielov UFA. Vylepšenia sa dočkal „simultánny akčný systém“ (viď nižšie), no inak ostalo všetko po starom. Snáď okrem spôsobu transportu na planétu – po novom vojaci pristávajú v pristávacom module z Laputy a pred samotným výsadkom dostanete na výber, kde v oblasti má modul pristáť.

Náplň misií je bohužiaľ veľmi slabá, rovnako ako aj dookola sa opakujúce prostredia. Často budete zajímať jediného (konkrétneho) cizáka, aj keď takých istých už máte na Lapute zaliatych vo formaldehyde aspoň 20. Často budete pomáhať miestnym obyvateľom prejsť z jedného konca mapy na druhý. Občas príde na drastické vybitie všetkých nepriateľov v oblasti, no a z času na čas sa budete musieť aj brániť, dokonca aj priamo na svojej Lapute. Bohužiaľ, rôznorodosť je nulová a od modernej hry z 21. storočia som očakával niečo viac. 

SkryťVypnúť reklamu

          

GRAFIKA / TECHNICKÉ SPRACOVANIE  6 / 10  / 3 / 10
Dostali sme sa k téme, o ktorej zatiaľ nepadlo ani slovo, no tí informovanejší zrejme vedia, že práve grafika a v podstate celkové technické spracovanie hry bude najväčším kameňom úrazu Aftershocku. Je to skutočne tak a povieme si prečo. Skutočnosť, že hru poháňa motor zo staršieho Aftermathu by ešte neznamenala nič zlé, veď predchádzajúce UFO malo relatívne slušné spracovanie. Bohužiaľ, autori Aftershocku sa vydali cestou pokroku a z, pôvodne trochu komixového, izometrického 3D spracovania sa vrhli do plne trojrozmerného prostredia s možnosťou otáčania kamery, zoomovania a podobne. Hovorím bohužiaľ, pretože tento pokus a normálny evolučný krok vpred nedopadol veľmi dobre. Estetická príťažlivosť Aftershocku rozhodne nebude hlavnou devízou a žiadne vizuálne orgie nečakajte. Ešte horšie je to s hardwarovými nárokmi. Ak sú tie vykúpené nadpriemerným enginom a grafickou kvalitou, dá sa to prežiť a mnoho hráčov je ochotných vymeniť zopár FPS za vyššiu úroveň detailov. UFO však vyžaduje podľa oficiálnych údajov minimálne GeForce FX 5700, resp. Radeon 9500, čo je trochu prehnaná požiadavka. Na plynulé hranie autori odporúčajú GeForce 6600 alebo Radeon 9700 Pro. Bohužiaľ ani po zapnutí všetkých možných detailov a antialiasingu na maximum z hry toho veľa nedostanete. A zamýšľať sa nad optimalizáciou enginu pre nVidia karty je asi tiež škoda, (žeby Radeon 9700 Pro bol ekvivalentom pre GeForce 6600?) lebo skôr ako o problém optimalizácie pôjde pravdepodobne o zlý údaj o hardwarových nárokoch (som optimista a verím v to).

SkryťVypnúť reklamu

Nielen grafika a hardwarové nároky nezodpovedajúce kvalite znižujú hodnotenie Aftershocku. Ďalším veľmi závažným problémom je nestabilita hry. V bežnom prostredí Windows XP (dá sa hrať aj pod Windows 2000) boli pády hry úplne bežné, občas vám hra aj napísala prečo zrazu spadla (väčšinou problém s inventárom), ale najčastejšie sa vypínala bez príčiny a samozrejme v okamihu, kedy ste to najmenej čakali. V kombinácií s neuveriteľnou pomalosťou všetkých nahrávacích dôb (load/save) sa vlastne zvyšuje celková doba hrateľnosti, síce trochu násilným spôsobom, ale predsa. Kým sa hra vypne, znova zapne a nahrá uložená pozícia, môžete ísť so psom na prechádzku, dať si jednu-dve cigaretky, či pozrieť aspoň kúsok VyVolených (viac ako kúsok neodporúčame).

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE  8 / 10
Aftershock má aj svoje svetlé stránky, i keď považovať zvládnutý interface za nejaké výrazné plus sa bohužiaľ nedá. Interface by mal byť štandardne na úrovni, ale vzhľadom na starší Aftermath treba autorov pochváliť. Je vidno, že rozhranie dospelo, je na úrovni, je skutočne user-friendly a ani hráč-greenhorn s ním nebude mať žiadne problémy. To sa týka ovládania strategickej časti. V tej taktickej všetko ostalo viac-menej po starom. Zaužívané metódy a postupy sa nezmenili a to je dobré – prečo meniť niečo, čo funguje? Nie vždy je zmena nevyhnutná.

Jediný problém, ktorý som našiel, aj keď som naozaj poctivo hľadal, bolo trochu nedotiahnuté a neprehľadné spravovanie vybavenia tímu – v zbraniach a ostatných nástrojoch, ktoré máte na základni, je stále bordel, zle sa v nich orientuje a počas celej hry sa mi nepodarilo vyhodiť/vymazať/predať staré, dávno zastarané zbrane. Síce som so slzou v oku spomínal, ako som nimi strieľal svojich prvých Retikulanov, no v konečnom dôsledku len a len zavadzali.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Nebudem napínať, a poviem to rovno, hrateľnosť je stále na úrovni. Nezlepšila sa, našťastie však ani veľmi neklesla, skrátka udržuje si svoju štandardnú, teraz sa už dá povedať, že konštantnú, úroveň. Veľmi negatívne ju síce ovplyvňujú spomínané technické nedostatky, fanúšikovia série UFO však budú ochotní ich prehliadnuť. Je možno trochu škoda, že „vďaka“ tomu si UFO nezíska nových priaznivcov, stále však udrží pri počítačoch svojich verných. Tých je našťastie dosť a po skúsenosti s Aftershockom môžem zodpovedne predpovedať, že ich určite ubúdať nebude.

Prispieva k tomu stále rovnako chytľavý herný systém a aj zopár vylepšení. Jedno z nich sa týka systému SAS (simultánny akčný systém). Je to hybridný ťahovo-realtimeový systém boja, známy už z Aftermathu. Je možné nastaviť si podľa gusta, nálady či celkového psychického rozpoloženia, kedy sa bude real-time mód zastavovať, pracuje to teda na princípe auto-pauzovania hry. Tí akčnejšie zameraní dokonca môžu celý systém vypnúť a hrať v podstate RTS s možnosťou zastavenia – pauzy – hry. 

SkryťVypnúť reklamu

         

Trochu kontroverznou novinkou je možnosť vstupu do budov, dokonca niekoľkoposchodových. Kontroverznou preto, lebo ani táto zaujímavá vlastnosť nebola dotiahnutá do dokonalosti a často spôsobuje problémy. Boje v budovách síce majú svoje čaro, ale vďaka nepríjemnému systému kamery, a v tomto ohľade nezvládnutom ovládaní, sú občas frustrujúce.

RPG prvok je zachovaný v štandardnej, zjednodušenej podobe. Úrovne vojakom pribúdajú celkom rýchlo, čo je popri klasickej zdĺhavosti hry aspoň trochu potešiteľné. Po prestupe na nový level, dostanete bod, ktorý môžete investovať do jednej zo šiestich vlastností. Tie ovplyvňujú schopnosť streľby z rôznych typov zbraní, a iné, aj nebojové, skilly. Okrem toho sa vojaci môžu adekvátnym výcvikom zamerať na jednu z mnohých špecializácií – sniper, komando, medik a podobne. Možností je teda dosť, všetky sa nesú v intenciách štandardného UFO konceptu a veľa noviniek neprišlo.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Aftershock sa nedá hrať s protivníkom so skutočnou inteligenciou. Prekvapení?

ZVUKOVÉ EFEKTY  4 / 10
Ak poviem, že zvuky veľmi dobre zapadajú do celkovej technickej kvality hry, netreba to viac rozvádzať. Už dávno som nepočul také nereálne zvuky výstrelov, či iných „efektov“. Ako-tak kvalitu zvyšuje český dabing, ktorý je na profesionálnej úrovni, čo sa týka výkonov dabingových hercov. Ako veľa dobrých vlastností v Aftershocku, aj dabing sa podarilo „zabiť“ neskutočne hlúpymi a často aj zle načasovanými hláškami vašich postáv. Navyše ich je len zopár, preto sa budú stále dokola opakovať a otravovať vám život. Kdeže je starý dobrý Zdeněk Izer a jeho nestarnúce hlášky z Horkého Léta?

HUDBA 8 / 10
Našťastie v tejto oblasti sa podarilo zachovať to dobré, čo bolo známe už z predchádzajúceho UFA. Hudba je dynamická, miestami temná a najmä navodzuje tú správnu atmosféru. Samostatný soundtrack z Aftershocku by sa dobre vynímal na pultoch hned vedľa nového CD Martiny Šindlerovie.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA  4 / 10
Ani náročnosť & inteligencia počítačových protivníkov v Aftershocku však nepriaznivú bilanciu slov chvály a kritiky nevylepší. Iný dôvod ako ten, že cizáci sú jednoducho hlúpi tu nie je. Okrem základného pudu sebazáchovy (ak sú tri sekundy pred smrťou, začnú zbesilo utekať) im pánboh, či skôr autori, do vienka toho veľa nenadelili. Schopnosť kooperovať, či prekvapiť sa zhruba rovná schopnosti priemerného slovenského poslanca spolupracovať a dohodnúť sa. Trochu hlúpa bola snaha o samovražedné útoky cizákov, ktorí bez váhania strieľali z raketometov na vašich vojakov aj z polmetrovej vzdialenosti. Bolo by to skutočne veľmi hlúpe, keby chyba nebola niekde inde. Autori totiž pozabudli, že raketomet narobí viac škody, než revolver a poškodí všetko v okolí výbuchu, strelca nevynímajúc. Cizák s raketomet však môže aj zblízka strieľať bez ujmy, tým sa z neho stáva smrtiaci protivník, odporúčam zlikvidovať ho okamžite po objavení.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver len spomeniem, že ani Aftershocku sa nevyhol problém so zasekávaním protivníkov o, v tomto prípade neviditeľné, prekážky. Občas teda budete mať šťastie a cizák bude pred vami len tupo stáť a nechápavo čakať na smrť. 

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  7 / 10
Veľmi som dúfal, že Aftershock bude dobrá hra. V skutočnosti aj je, ale čiastkové hodnotenia sa pohybujú po akejsi sínusoide, čo neznačí nič dobré. Raz hore, raz dole. Vďaka nezanedbateľným technickým nedostatkom sú všetky inak veľmi zábavné vlastnosti degradované. Vzhľadom na silnú fanúšikovskú základňu série UFO, však Aftershock určite svojich priaznivcov zaujme, a ako som už spomínal, určite budú ochotní prehrýzť sa cez časté padanie, hardwarovú náročnosť a slabú grafiku. Za tú porciu zábavy to stojí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 405
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 084
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 018
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 723
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 544
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 047
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 243
SkryťZatvoriť reklamu