Na Mesiaci našli stopy po gigantickej zrážke

Misia Čchang-e 4 pristála v januári.

Čínska sonda Čchang-e 4 na odvrátenej strane Mesiaca. Záber spravil rover Nefritový králik 2. Čínska sonda Čchang-e 4 na odvrátenej strane Mesiaca. Záber spravil rover Nefritový králik 2. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Čínska misia Čchang-e 4 na odvrátenej strane Mesiaca po prvýkrát nahliadla do vnútra našej prirodzenej družice.

Rover Nefritový králik 2 našiel horniny, ktoré môžu pochádzať z plášťa z hĺbky približne päťdesiat kilometrov pod povrchom Mesiaca.

Horniny sa na povrch dostali pravdepodobne po gigantickej zrážke, ktorá na Mesiaci vytvorila jeden z najväčších kráterov v celej slnečnej sústave.

Štúdiu publikovali vo vedeckom časopise Nature.

Gigantický kráter

Pred približne štyrmi miliardami rokov do okolia južného pólu Mesiaca vrazil obrovský asteroid. Na povrchu vytvoril 2500-kilometrový kráter s názvom panva South Pole-Aitken.

Náraz bol taký silný, že prerazil vrchnú kôru a zarezal sa do plášťa, čím uvoľnil horniny z vnútra našej prirodzenej družice.

Prečítajte si tiež: Čo chceme a môžeme objaviť na odvrátenej strane Mesiaca? Čítajte

Čínska sonda s roverom Nefritový králik 2 pristála práve v tejto panve na odvrátenej strane Mesiaca. Už v prvý deň po pristátí začiatkom januára rover začal hľadať a zbierať vzorky.

Tie vedci analyzovali pomocou palubných prístrojov a zistili, že majú iné chemické zloženie než ostatný materiál z povrchu Mesiaca. Vzorky obsahovali ťažké minerály bohaté na železo a horčík.

Môžu pochádzať z vnútra Mesiaca.

V ranej histórii Mesiaca, keď bol pravdepodobne pokrytý magmovým oceánom, by totiž podobné minerály klesli hlbšie, zatiaľ čo ľahšie a menej hustejšie by vyplávali vyššie a neskôr stvrdli do mesačnej kôry.

Výsledky môžu pomôcť určiť, z čoho presne je mesačný plášť zložený. Čínski vedci by radi na odvrátenú stranu poslali ďalšiu misiu, ktorá by sa so vzorkami aj vrátila na Zem.

Ako vznikajú veľké telesá

"Ide o prvý náznak materiálu, z ktorého je zložené vnútro Mesiaca. Myslím, že to najdôležitejšie je, že je odlišný od zemského," vysvetľuje pre New Scientist planetárna vedkyňa Briony Horganová, ktorá na výskume nespolupracovala.

Rozdiel môže vyplývať z toho, že v ranej histórii Zeme mohla zloženie jej plášťa ovplyvniť voda.

Výskum mesačného plášťa môže pomôcť vedcom porozumieť, ako vznikajú veľké vesmírne telesá, ktorých horniny na rozdiel od Zeme neprišli do kontaktu s vodou.

Takisto môže ozrejmiť, ako vznikol mesačný magmový oceán, ktorý v dávnej minulosti mohol pokrývať celé teleso.

DOI: 10.1038/s41586-019-1189-0