SME

Prvýkrát zachytili vlny pri prechode lietadla zvukovou bariérou

Zábery nebolo jednoduché získať.

Špeciálna snímacia technológia umožnila zachytiť rázové vlny, ktoré vznikajú pri prekročení rýchlosti zvuku.Špeciálna snímacia technológia umožnila zachytiť rázové vlny, ktoré vznikajú pri prekročení rýchlosti zvuku. (Zdroj: NASA)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Trojica lietadiel musela letieť v dokonalej formácii obrovskou rýchlosťou, aby sa fotografie podarili.

Jedinečné zábery vďaka tomu teraz po prvýkrát ukazujú, ako sa prelínajú rázové vlny za lietadlami letiacimi nadzvukovou rýchlosťou.

Zábery sú súčasťou výskumu amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), ktorého úlohou je skúmať rázové vlny. Cieľom je navrhnúť a vyrobiť civilné dopravné lietadlo, ktoré by dokázalo letieť nadzvukovou rýchlosťou bez negatívneho pôsobenia hluku, ktorý pri tom vzniká.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi hlučné vlny

Lietadlo si pri pohybe odtláča z cesty molekuly plynov v atmosfére. Keď však dosiahne alebo prekročí rýchlosť zvuku - približne 1250 kilometrov za hodinu, no závisí to od viacerých podmienok -, molekuly plynov už pred ním nestíhajú "uhýbať".

Neviditeľnú bariéru prerazí a okolo stroja začnú vznikať vlny stlačeného vzduchu, ktorým sa hovorí rázové.

Prečítajte si tiež: Hypersonické lietadlo od Boeingu má byť päťkrát rýchlejšie ako zvuk Čítajte 

Rázové vlny sú veľmi hlučné, prejavujú sa silným treskom, ktorý počuť na zemi.

Tento zvuk však nepatrí medzi tie, ktoré by bolo vhodné počúvať v obývaných oblastiach, a to komplikuje prelet nadzvukových lietadiel nad mestami. Bežná letová rýchlosť civilných strojov sa pohybuje okolo osemsto až deväťsto kilometrov za hodinu.

Ak by sa podarilo nájsť spôsob, ako sa ich hlučnému tresku vyhnúť, mohla by sa zvýšiť rýchlosť lietadiel a tým skrátiť aj čas letu.

SkryťVypnúť reklamu

NASA pracovala viac ako desať rokov na systéme, ktorý by inžinierom umožnil rázové vlny zachytiť na fotografiách. Vďaka tomu by ich teraz mohli skúmať omnoho detailnejšie, ako sa im nikdy predtým nepodarilo.

Museli zladiť let troch lietadiel

Získať súčasné zábery nebolo vôbec jednoduché.

Vznikli pomocou špeciálneho snímacieho zariadenia na palube lietadla B-200, ktoré letelo šesťsto metrov nad dvojicou cvičných strojov T-38. Tie museli od seba udržiavať tesný deväťmetrový rozstup a v okamihu, keď prelietali pod B-200, museli letieť nadzvukovou rýchlosťou.

Všetky tri stroje museli byť perfektne zladené, aby v správnom čase boli na správnom mieste.

Výsledkom sú jedinečné letecké fotografie. Ukazujú nielen samotné rázové vlny, ale aj ako sa správajú, keď sa vzájomne prelínajú.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Najdrahšie lietadlá sveta. Ako vyzerajú a koľko stoja? Čítajte 

"Pozoruhodné je, že ak sa pozriete na zadné lietadlo, uvidíte, ako keby sa vlny navzájom prelínali," povedal pre NASA inžinier Neal Smith.

"Je to preto, že zadné lietadlo letí v brázde za vedúcim strojom, takže vlny budú mať iný tvar."

NASA v súčasnosti pripravuje v spolupráci so spoločnosťou Lockheed Martin tiché nadzvukové lietadlo X-59 QueSST. Stroj je navrhnutý tak, aby pri prekročení zvukovej bariéry namiesto hlučných rázových vĺn vytváral tichšie dunenie.

Lietadlo X-59 je stále vo fáze príprav, prvý testovací let sa plánuje najskôr o dva roky, uvedenie o rok neskôr.

Nová technológia snímania rázových vĺn by mohla pomôcť práve pri testovaní X-59 a vytvorení regulácií na hladiny zvuku pri preletoch nadzvukových lietadiel ponad obývané miesta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu