Vlani správne predpovedali troch. Koho tipujú na nobelovky?

Nobelove ceny začnú udeľovať v pondelok.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. V pondelok udelia prvú z Nobelových cien za rok 2018. Analytická spoločnosť Clarivate Analytics už od roku 2002 pripravuje predpovede, kto by ocenenia mohol získať. Rovnako je to aj teraz.

Spoločnosť má k dispozícii obrovskú databázu údajov. Analýza uvádza jednotlivých vedcov, ktorých výskum a práca boli citované veľmi často a ktorých príspevky k ľudskému poznaniu zmenili naše vedomosti či boli rovno revolučné.

Doteraz štyridsiatim šiestim vedcom z predpovedí spoločnosti udelili Nobelovu cenu, z toho dvadsiatim siedmim do dvoch rokov od uvedenia do zoznamu.

Minulý rok analytici predpovedali správne troch laureátov, dvoch v oblasti fyziky a jedného v oblasti ekonómie. Tento rok jedenásť zo sedemnástich vedcov pracuje v severoamerických inštitúciách. Dve sú ženy.

Minulý rok získali ceny za medicínu vysvetlenie biologických hodín, za fyziku gravitačné vlny, za chémiu zmrazenie života, za literatúru Kazuo Išiguro, za mier Medzinárodná kampaň za zákaz jadrových zbraní a za ekonómiu Richard H. Thaler.

Nobelova cena za fyziológiu alebo medicínu

Napoleone Ferrara z Kalifornskej univerzity za objav vaskulárno-endoteliárneho rastového faktoru, teda kľúčového regulátoru v procese formovania ciev v tkanive tvorenom zdravými, ale aj rakovinovými bunkami. Práca Ferraru viedla k vývoju liekov, ktoré potláčajú rast ciev v tkanivách.

Minoru Kanehisa z Kjótskej univerzity za prínos v oblasti bioinformatiky. Jeho databáza proteínových dráh, ktoré sa zapájajú do expresie génov, umožňuje vedcom získať, porovnávať a interpretovať údaje o procesoch v bunkách napríklad počas chorôb.

Solomon H. Snyder z Univerzity Johnsa Hopkinsa za rozpoznanie receptorov pre neurotransmitéry a psychoaktívne látky. Snyderova práca zároveň viedla k objasneniu vplyvu rôznych omamných látok.

Nobelova cena za fyziku

David Awschalom zo Chicagskej univerzity a Arthur C. Gossard z Kalifornskej univerzity za pozorovania, ako sa elektróny správajú pod vplyvom magnetických polí.

Sandra M. Faberová z Kalifornskej univerzity za výskum evolúcie galaxií a prelomové metódy určovania ich veku, veľkosti a vzdialenosti. Faberová skúmala aj studenú tmavú hmotu, z ktorej by mohla pozostávať "chýbajúca" hmota vo vesmíre.

Yury Gogotsi z Drexelovej univerzity, Rodney S. Ruoff z Inštitútu základnej vedy a Centra pre viacrozmerné uhlíkové materiály a Patrice Simon z Univerzity Paula Sabatiera za posun v porozumení a vývoji materiálov na báze uhlíka a opísaní mechanizmov superkondenzátorov.

Nobelova cena za chémiu

Eric N. Jacobsen z Harvardovej univerzity za prínos ku katalytickým reakciám v organickej syntéze.

George M. Sheldrick z Univerzity v Göttingene za obrovský prínos v oblasti štrukturálnej kryštalografie.

JoAnne Stubbová z Massachusettskej technickej univerzity za objav, že ribonukleotidreduktázy premieňajú pomocou mechanizmu voľných radikálov ribonukleotidy na deoxyribonukleotidy, ktoré sú dôležité pri vzniku a oprave DNA.

Cena za ekonómiu

Manuel Arellano z Centra pre menové a finančné štúdie a Stephen R. Bond z Oxfordskej univerzity za prínos do analýzy panelových údajov. Ich metóda využíva čas pri odhadovaní ekonomickej reakcie na zmeny v politike či ďalších faktoroch.

Wesley M. Cohen z Dukovej univerzity, Daniel A. Levinthal z Pensylvánskej univerzity za ich myšlienku absorpčnej kapacity, teda schopnosti firiem rozpoznať hodnotu nových informácií, prijať ich a zužitkovať v obchode.

David M. Kreps zo Stanfordovej univerzity za prínos do oblasti dynamických ekonomických javov, teórie výberu, teórie hier, teórie organizácií a finančníctva.