Vzácne zábery nového druhu tvora, ktorý prežije aj vo vesmíre

Novú tardigradu objavili v Japonsku, má zvláštne vajíčka.

Tardigrady sa často vyskytujú v machoch, kde jedia rastlinné bunky alebo malé bezstavovce. Ilustračné foto neukazuje novoobjavený druh.Tardigrady sa často vyskytujú v machoch, kde jedia rastlinné bunky alebo malé bezstavovce. Ilustračné foto neukazuje novoobjavený druh. (Zdroj: N. Carrera, Global Soil Biodiversity Atlas)

BRATISLAVA. Tardigrady, nazývané aj pomalky, sú veľmi zvláštne stvorenia. Dokážu prežiť rôzne extrémy - suchá, mrazy, horúčavy, a dokonca aj pobyt v otvorenom vesmíre.

Vedci v Japonsku objavili nový druh pomalky s nezvyčajnými vajíčkami. Podarilo sa im urobiť aj vzácne video zábery tohto odolného druhu.

Opísali ho vo vedeckom časopise PLOS One.

Vzácne zábery

Nový druh nazvaný Macrobiotus shonaicus vedci objavili v machu z parkoviska obytného domu v japonskom meste Tsuruoka.

Druh odhalili na základe jeho špeciálneho vajíčka.

Macrobiotus shonaicus sa vedcom podarilo vypestovať v laboratórnych podmienkach, čo je veľmi vzácne. Vďaka tomu na videu zachytili jeho správanie, napríklad vylučovanie výkalov vo veľkosti jeho tela.

Zvláštne vajíčka

Nový druh má telo dlhé 318 až 743 mikrometrov. Tvarom sa podobá na ostatné pomalky. Na rozdiel od iných druhov sa však neživí mikroorganizmami, ale riasami.

Najzvláštnejšie sú však vajíčka. Sú guľovité s výčnelkami v tvare kalicha, z ktorých každý je pokrytý jemnými, tenkými vláknami. Práve vďaka vláknam a bezpórovitosti vajíčok vedci uznali, že ide o nový druh.

Vajíčko inšpirovalo vedcov k napísaniu ďalšej štúdie, ktorá sa bude venovať zvláštnym rozmnožovacím vlastnostiam nového druhu.

Prežijú takmer všetko

Prečítajte si tiež: Prvýkrát videli, ako sa pária nezničiteľné vodné medvedíky Čítajte

Pomalky žijú takmer všade na svete, len z Japonska pochádza 167 známych druhov. Úplne prvý druh odolného zvieraťa, Macrobiotus hufelandi, objavili v roku 1834 v Taliansku a Nemecku.

Odvtedy rôzne štúdie dospeli k záveru, že niektoré pomalky sú takmer nezničiteľné. Svoju DNA dokážu ochrániť pred röntgenovým žiarením či extrémnym vysušovaním.

Pomalky sú dokonca tak odolné, že prežijú aj katastrofy, ktoré by vyhubili ľudstvo.

DOI: 10.1371/journal.pone.0192210