Desatina planéty zhorela. Vedci hovoria, čo sa stalo ľudstvu pred 12 800 rokmi

Hovoria o tom dávne príbehy a mýty. Dve štúdie ukázali možného vinníka historickej katastrofy.

Požiare na konci ľadovej doby znovu na krátku dobu ochladili Zem.Požiare na konci ľadovej doby znovu na krátku dobu ochladili Zem. (Zdroj: CC0)

BRATISLAVA. Zem sa začala otepľovať a obrovské ľadovce sa pomaly strácali. Pred takmer 13-tisíc rokmi sa končila ďalšia ľadová doba. Nie však nadlho.

Prečítajte si tiež: Požiare používali lesy na čistenie. Teraz sa z nich nevedia spamätať Čítajte

Na oblohe sa zrazu zjavili obrovské ohnivé gule. Keď dopadli, zem pohltili obrovské požiare. Dym zatienil slnko a planéta sa na ďalších tisíc rokov znovu ochladila.

Umierali ľudia, zvieratá aj rastliny.

Možného vinníka tejto katastrofy pomenovali vedci v dvoch (1, 2) rozsiahlych štúdiách vo vedeckom časopise Journal of Geology.

Viac rakoviny

Katastrofa za sebou zanechala rôzne chemické stopy: oxid uhličitý, dusičnany či amoniak. Všetky naznačujú, že požiare vtedy pohltili desať percent zemského povrchu - teda približne desať miliónov štvorcových kilometrov Zeme.

Katastrofu mala pred 12 800 rokmi spustiť obrovská kométa.

Mohla mať v priemere približne 99 kilometrov a kusy z nej sa dnes stále nachádzajú v našej slnečnej sústave.

Zrážka poškodila ozónovú vrstvu, čo zvýšilo počet rakovín kože.

astronóm Adrian Melott

"Hypotéza je, že veľká kométa sa rozpadla a kusy z nej zasiahli Zem a spôsobili túto katastrofu," píše v tlačovej správe Kansaskej univerzity fyzik a astronóm Adrian Melott.

Zem sa stala miestom, kde bolo ťažké prežiť. Medzi ľuďmi nastali kultúrne zmeny a počet obyvateľov začal rýchlo klesať.

"Model ukazuje, že zrážka poškodila ozónovú vrstvu, čo zvýšilo výskyt rakoviny kože a iných negatívnych zdravotných stavov," vysvetľuje Melott.

Vyhynuli zvieratá

Zrážka s kusmi kométy mala podľa autorov odštartovať mladší dryas, teda dočasné ochladenie v inak postupnom klimatickom otepľovaní.

Spôsobila tiež horenie biomás či vyhynutia väčších zvieracích druhov v neskorom pleistocéne.

Stopy po požiaroch vidno aj v analýze peľov. Borovicové lesy zhoreli a neskôr ich nahradili topole, ktoré zvyknú kolonizovať vyčistené miesta.

"Hypotéza o zrážke je stále hypotéza. Táto štúdia však poskytuje obrovské množstvo dôkazov, ktoré sa dajú vysvetliť iba veľkým kozmickým dopadom," dodáva Melott.

DOI: 10.1086/695703