Nobelovu cenu za fyziku získali gravitačné vlny

Cenu za fyziku získali fyzici Rainer Weiss, Barry C. Barish a Kip Thorne.

Načítavam video...

ŠTOKHOLM, BRATISLAVA. Nobelovu cenu za fyziku v roku 2017 získali fyzici Rainer Weiss, Barry C. Barish a Kip Thorne za ich prínos detektoru LIGO a pozorovanie gravitačných vĺn.

Stalo sa tak 14. septembra 2015 , keď laserový experiment LIGO zachytil gravitačné vlny zo zrážky dvoch čiernych dier. Existenciu vĺn pred viac ako sto rokmi predpovedal Albert Einstein. Sám slávny fyzik pritom neveril, že gravitačné vlny objavíme.

Ich objav môže mať podobný význam ako objav rádiových vĺn.

Vďaka nim môžu vedci lepšie porozumieť extrémnym procesom vo vesmíre.

Sú pritom matematickým dôsledkom relativity. Ak sa veľmi hmotné teleso pohybuje, zanecháva za sebou vlny v časopriestore podobne ako loď na hladine jazera.

Načítavam video...

Už štyri pozorovania

Vlny, ktoré v septembri 2015 zachytil detektor LIGO, vznikli zo zrážky dvoch čiernych dier s hmotnosťou 29 a 36 sĺnk. Vznikli ešte v čase, keď ľudia neexistovali. Putovali vesmírom približne 1,3 miliardy rokov, kým ich zachytil detektor LIGO.

LIGO je takzvaným laserovým interferometrom. Zjednodušene povedané, vedci v ňom sledujú do tunelov vypustené lúče a hľadajú drobné odchýlky v ich pohybe. Ak nastane situácia, že jeden laserový lúč prejde v tuneli inú vzdialenosť, napríklad v dôsledku záchvevu časopriestoru, vedci uvidia anomáliu.

Vedci doteraz narazili na štyri takéto záchvevy, naposledy mohli pozorovať zrážku dvoch čiernych dier cez gravitačné vlny v auguste tohto roka.

Dvaja Nemci a Američan

Osemdesiatpäťročný Reiner Weiss je nemeckým profesorom fyziky. Barry C. Barish sa narodil v americkej Omahe v roku 1936.

Americký profesor teoretickej fyziky Kip Thorne pracoval v kalifornskom Caltechu. Ako vedecký konzultant pomáhal aj režisérovi Christopherovi Nolanovi pri nakrúcaní sci-fi filmu Interstellar.

V pondelok získali cenu za medicínu americkí vedci Jeffrey Hall, Michel Rosbach a Michael Young za vysvetlenie biologických hodín.

Pred rokom za pochopenie záhad hmoty

Minulý rok získali Nobelovu cenu za fyziku David Thouless, Duncan Haldane a Michael Kosterlitz za objavy topologických fázových posunov a topologických fáz homoty. Posun fáz nastáva, keď sa fázy hmoty presúvajú medzi sebou, napríklad keď sa ľad roztopí na vodu.

Vedci pomohli pochopiť, ako fungujú niektoré z najväčších záhad vo vesmíre. Trojica sa ponorila do tajomstva hmoty a jej fungovania, vďaka čomu dokážeme napríklad vytvárať nové materiály.

Fyzikom k tomu pomohli pokročilé matematické modely a simulácie, vďaka ktorým odhalili mechanizmy a zvláštne fungovanie fyziky v mikrosvete.

Doteraz 203 laureátov

Nobelova cena za fyziku sa udeľuje od roku 1901. Vychádza zo závetu Alfreda Nobela z 27. novembra 1895, podľa ktorého by ocenenie mal dostať človek, ktorý „urobil najdôležitejší objav či vynález na poli fyziky“.

Fyziku pritom v závete spomínal ako prvú, zrejme preto, že vtedajšia spoločnosť videla fyziku ako poprednú vedu.

Aj keď ocenenie neudelili v rokoch 1916, 1931, 1934, 1940, 1941 a 1942, dodnes to bolo 110-krát, pričom John Bardeen ho získal dvakrát (v rokoch 1956 a 1972). Celkovo doteraz bolo 203 laureátov.