BERLÍN, BRATISLAVA. Nemeckí používatelia internetu nájdu čoskoro pri niektorých príspevkoch na Facebooku červený trojuholník, ktorý ich upozorní na to že ide o príspevok s falošným a zmanipulovaným obsahom.
Vývojári sociálnej siete v Nemecku spúšťajú funkciu, ktorá už nejaký čas funguje na americkom trhu. Reagujú tak na obavy, ktoré Merkelová v októbri vyslovila na konferencii Medientage. Podľa správ tajných služieb môže Facebook a Google ovplyvniť výsledky volieb tým, že sa stanú médiom pre šírenie dezinformácií.
Facebook reaguje na požiadavky nemeckej vlády, ktorá sa snaží podľa agentúry Bloomberg pripraviť a schváliť príslušnú legislatívu. Tá navrhuje, aby každá firma musela v priebehu 24 hodín reagovať na každé nahlásenie takéhoto obsahu a zaistiť opatrenia, ktoré zabránia jeho šíreniu.
Každé porušenie chce štát sankcionovať finančnou pokutou, ktorá sa pri každom prípade môže vyšplhať až do výšky 500 tisíc eur. Počíta sa však s tým, že príspevky nebudú označené, ale odstránené, aby sa zabránilo ich lavínovému šíreniu. Navyše musia firmy zaistiť publikovanie opravných informácií, ak umožnili publikovanie a šírenie falošných informácií.
Hoci prevádzkovatelia sociálnych sietí nie sú tvorcami obsahu, stávajú sa terčom kritiky za svoj pasívny prístup k problematike a netransparentnosť algoritmov, ktoré určujú rebríčky a priority pri promovaní príspevkov. Tie sú ladené tak, aby používatelia strávili pri prehliadaní obsahu čo najviac času, aby prevádzkovatelia mali čo najviac príležitostí pre vkladanie reklám.