Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Vedci potvrdili, že magnetické pole reaktora funguje, ako má. Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.

Experimentálna vizualizácia siločiar v reaktore Wendelstein 7-X.Experimentálna vizualizácia siločiar v reaktore Wendelstein 7-X. (Zdroj: Nature Communications)

PRINCETON, BRATISLAVA. V Nemecku stojí reaktor, ktorý je na papieri schopný udržať stabilnú fúznu reakciu.

Vedci z univerzity v Princetone a Inštitútu Maxa Plancka potvrdili, že zariadenie Wendelstein 7-X je schopné vytvoriť magnetické pole, ktoré dokáže skrotiť plazmu teplejšiu ako povrch Slnka. Výsledky štúdie zverejnili v odbornom časopise Nature Communications.

Funkčné magnetické pole, ktoré vedci testovali, je jednou z dvoch základných podmienok na fungovanie reaktora. Druhou je schopnosť vytvoriť dostatočne horúcu plazmu. Skúšky dlhodobej reakcie s plazmou, ktoré ukážu, či je reakcia v zariadení udržateľná, sa uskutočnia až v roku 2019. Súčasná štúdia len dokazuje, že magnetické pole zariadenia funguje presne tak, ako bolo naplánované.

„Pokiaľ nám je známe, ide o nevídanú presnosť, či sa to týka inžinierskeho zostrojenia fúzneho zariadenia, ako aj merania magnetickej topológie,“ píšu autori v tlačovej správe Laboratória plazmovej fyziky pri univerzite v Princetone.

Ak by sa podarilo reaktor spustiť, bol by dôkazom, že ľudstvo dokáže vytvoriť čistú energiu bez nebezpečného odpadu s takmer nekonečným zdrojom paliva. Vo fúznych reaktoroch sa spájajú ľahké atómy vodíka rovnako ako v Slnku.

Problém je, že súčasné reaktory zatiaľ nevedia udržať reakciu dostatočne dlho na to, aby vytvorila viac energie, ako spotrebuje chod zariadenia.

Teoreticky bude fungovať

Wendelstein 7-X zatiaľ udržal plazmu len na jednu desatinu sekundy. Zariadenie nemá v skutočnosti vyrábať energiu, má len dokázať, že koncept funguje. Nemecké zariadenie patrí medzi takzvané stelarátory – reaktory, ktoré vyvinuli pre jadrovú fúziu ešte v roku 1950. Aby v ňom mohla prebiehať reakcia, musia byť splnené dve podmienky.

Pošlite SMS s textom C4SAP na číslo 8787.