SME

Súboj o virtuálnu realitu zatiaľ vyhráva Sony (test PlayStation VR)

Zaujímavý obsah, dostupná cena a hlavne dobrá zábava. V Sony našli recept na úspech vo virtuálnej realite.

(Zdroj: Sony)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Sony PlayStation VR
Páči sa nám:rozumná cena, dobrá ergonómia, obsah
Nepáči sa nám:obmedzenia dané výkonom konzoly
Hodnotenie:9,0
Cena:od 399 eur

Založíme si na hlavu futuristické okuliare, na uši dáme poriadne slúchadlá a do rúk zoberieme dva bezdrôtové ovládače. Svet virtuálnej reality je síce len na začiatku, ale už má prvého víťaza.

Nemáme ale na mysli súboj o technologicky najdokonalejšie riešenie. Vyskúšali sme virtuálnu realitu, ktorá je cenovo dostupná, má dostatok obsahu a používa sú veľmi jednoducho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už pred 200 rokmi

Umelo vytvorená realita nie je žiadna novinka, začiatky siahajú až do devätnásteho storočia. Panoramatické maľby môžeme považovať za prvý pokus o vytvorenie umelej reality, aj keď súčasnému riešeniu sa vôbec nepodobali.

Prvé základy pre dnes používanú virtuálnu realitu položil Charles Wheatstone. Už v roku 1838 vytvoril špeciálne zariadenie, ktorým chcel popdoriť svoj výskum ľudského mozgu a jeho spracovania priestorového obrazu z dvoch rozdielnych obrázkov.

Všetky dnešné jednoduché systémy virtuálnej reality pre smartfóny sú založené práve na tomto princípe. V päťdesiatych rokoch vznikla Sensorama – prístroj, ktorý k priestorovému obrazu pridal zvuk, vône a dokonca aj vibračnú odozvu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O ďalších desať rokov neskôr sa z bizarnej skrinky stala prvá helma, aj keď bez akejkoľvek interakcie. Prvý koncept pre modernú virtuálnu realitu vytvoril Ivan Sutherland a dodnes je východiskom pre moderné systémy.

Samotný názov virtuálna realita vznikol pred približne 30-timi rokmi. Prvé okuliare boli extrémne drahé aj na dnešnú dobu a za najlepšie vybavenú verziu si výrobca vtedy pýtal skoro 50-tisíc dolárov.

Prečítajte si tiež: Vo virtuálnej realite sme prežili minútu v koži autistu Čítajte 

Herné pokusy neboli úspešné

Záujem o virtuálnu realitu naštartoval aj film The Lawnmower Man z roku 1992 s Pierce Brosnanom v hlavnej úlohe. Osem počítačom generovaných minút stálo pol milióna dolárov a osem mesiacov práce.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4R5G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu