SME

Podcenili používateľov a trh. Ikonická značka je mŕtva

BlackBerry je dôkazom, že aj tí najlepší musia správne a hlavne včas reagovať na svoju konkurenciu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

Písal sa rok 1984, keď dvojica študentov založila firmu s názvom Research in Motion. Mike Lazaridis a Douglas Fregin ale nemali na začiatku žiadnu predstavu, ktorá by ich hneď vystrelila medzi uznávané spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nápady a vedomosti im napriek tomu nechýbali, veď Mike Lazaridis si už ako štvorročný sám poskladal fonograf a v dvanástich rokoch už prečítal každú jednu vedeckú knihu, ktorú mala v ponuke knižnica mesta Windsor.

Univerzitu nedokončil

Mikove úspechy a vynálezy neboli len jeho tajným koníčkom, vďaka jednému z nich si napríklad zaplatil školné na celý prvý rok univerzity. Štúdium nakoniec prerušil. Dôvodom bola zmluva so spoločnosťou General Motors, aká sa neodmieta.

SkryťVypnúť reklamu

Prvých pár rokov firma zarábala len na občasných lokálnych projektoch, prelom nastal až v roku 1989. Kanadská telefónna spoločnosť Rogers mala nevyužitú bezdrôtovú sieť a RIM vedomosti.

Spolupráca nebola pre RIM výhodná len finančne, hlavným prínosom boli neoceniteľné informácie vrátane spolupráce s firmou Ericsson. Lazaridis a jeho kolegovia nakoniec vedeli o sieti Rogersu viac, než samotní majitelia.

V roku 1990, teda len šesť rokov po založení, prekročil ročný príjem hranicu jedného milióna dolárov. Na firmu začínajúcu od nuly a bez známostí slušný výsledok.

Neznámy e-mail

Dnes bez neho nedokážeme existovať, no pred vyše dvadsiatimi rokmi mal email len zanedbateľný zlomok našej populácie. Lazaridis správne odhadol jeho dôležitosť a mal nápad preniesť emailovú komunikáciu z počítačov do rúk ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom neboli peniaze a ani nápady, chýbalo technologické riešenie v podobe malých a dostatočne výkonných čipov. Prvé prototypy založené na dostupných riešeniach boli veľké, neforemné a pocit z ich používania bol skôr negatívny.

Východisko ponúkla spoločnosť Intel, ktorá dnes profituje hlavne z procesorov určených pre počítače a servery. Výsledkom malo byť zariadenie ktoré sa zmestí do dlane, bude sa na ňom dať pohodlne písať a pre napájanie poslúžia dve tužkové batérie.

Po ďalšom roku vývoja a študovania návykov pri písaní správ sa na trh konečne dostal jeden z prvých interaktívnych pagerov - Inter@ctive Pager 900. Na dnešné pomery škaredé, veľké a nepraktické zariadenie.

O tom, že je návykové byť zastihnuteľní 24 hodín denne už vedeli, zostávalo len vyrobiť zariadenia, ktoré budú chcieť používať milióny biznismenov po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebovali mobilnú sieť

Inžinieri z Intelu nakoniec vytvorili malý a výkonný čip, ktorý umožnil prácu na skutočne kompaktných mobilných zariadeniach.  Jediné čo firme chýbalo, bola mobilná sieť, schopná využiť všetky vymoženosti novej platformy.

Budúcnosť firmy RIM závisela len na tom, ako sa jej šéfovi podarí presvedčiť telekomunikačného giganta BellSouth. Jeho nevyužitá sieť bola jedinou záchranou. Ak by sieť predali, RIM by nemal dostatok financií na vybudovanie tej vlastnej.

Rok 1997 bol nakoniec pre Lazaridisa úspešný, BellSouth svoju sieť nepredal a zároveň vytvoril objednávku na zariadenia v hodnote 60 miliónov dolárov. Pre dosiahnutie svojho cieľa firma nakoniec ani nepotrebovala plne funkčný prototyp.

Intel vyrábal čipy, BellSouth mal na starosti mobilnú sieť a firma musela vyriešiť posledný problém - marketing. S výrazne obmedzeným rozpočtom nakoniec vymenili klasickú printovú a televíznu reklamu za modernejšie riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Do terénu vyrazilo niekoľko pracovníkov, ktorí oslovovali známe osobnosti, hercov a technologických nadšencov. Zadarmo im rozdávali zariadenia s predplatenými službami, pričom firme stačila aj pasívna propagácia.

BlackBerry

Ikonický názov nevznikol náhodou, dôvodom bol nezvyčajný dizajn kláves pri jednom z pokročilých modelov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4B7B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu