SME

Človek oklamal robota. Nechcel zraniť jeho city

Experiment s humanoidom ukázal, že ľudia veria robotovi s emóciami, aj keď je nešikovný.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Správny asistent, či už v práci alebo v domácnosti, by mal byť šikovný a svoju prácu robiť efektívne a účinne. Istotne by mu nemali chýbať ani dobré komunikačné schopnosti.

Nájsť asistenta, ktorý spĺňa tieto požiadavky, môže byť ťažké. Najmä ak ho hľadáte medzi robotmi. Pri nich však ľudia zo svojich požiadaviek poľavia a sú spokojnejší, keď im pomáha menej šikovný ale komunikatívny robot.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naznačila to štúdia, ktorú predstavia na Medzinárodnom sympóziu o interaktívnej komunikácii robotov a ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

BERT2 je asistent a humanoid, jeho úlohou bolo pomáhať účastníkom štúdie pri robení omelety. Podával vajíčka, soľ aj olej. 

Polystyrenové vajíčka mu však z rúk často padali. Svojím ľudským partnerom sa vždy ospravedlnil aj so smutným výrazom v tvári. Výskumníci chceli týmto experimentom zistiť, ako si môže získať ľudskú dôveru.

Dôverovať stroju, ktorý je vyrobený z kovových a plastových častí a človeka pripomína len vzdialene je pre ľudí celkom problém. Štúdia naznačuje, že ospravedlnenie aj smutný výraz robotom pri získavaní dôvery výrazne pomohli.  

Keď sa účastníkov robot na konci experimentu opýtal, či by mu dali prácu asistenta v kuchyni, mnohí sa cítili nepríjemne – nechceli totiž raniť city nešikovného ale ľudského robota. Niektorí mu dokonca aj zaklamali a povedali, že na prácu je naozaj vhodný.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladáme, že po tom čo videli u robota ľudské emócie pri padnutom vajíčku, veľa ľudí očakávalo podobnú reakciu aj pri poslednej otázke. Väčšina preto váhala, či robotovi povie nie. Boli si vedomí, že opäť uvidia u robota prejavy úzkosti,“ hovorí v tlačovej správe univerzity v Bristole autorka štúdie Adriana Hamacher.

Pre budúci vývoj robotov je dôležité, aby mali vlastnosti, ktoré vyvolajú dôveru u ľudí. Dôležité je však aj to, aké emócie a vlastnosti robotom dáme. Podľa Hamacherovej totiž určite nechceme skončiť s robotmi, z ktorých každý má rozdielnu osobnosť, rovnako ako jeho tvorca.  

arxiv: 1605.08817

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu