Ako mala vyzerať Hitlerova zbraň poslednej odplaty

Štart rakety V-2. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)
Ako mala vyzerať Hitlerova zbraň poslednej odplaty

Hoci má raketa V-2 na svedomí tisíce životov, nakoniec dokázala priniesť pokrok. Človek sa dostal do vesmíru.

Autor : Jakub Drábik / Historická Revue

W alter Dornberger, jeden z vedúcich vedcov v nacistickom armádnom výskumnom centre v Peenemünde, prišiel na jeseň 1942 s pamätným prejavom.

Pred svojimi kolegami hrdo vyhlásil: „Tretí októbrový deň roku 1942 je prvým dňom novej éry, éry cestovania do vesmíru.“ K tomuto vyhláseniu ho primäl prvý úspešný test rakety A-4, ktorá vystúpila do výšky 84,5 kilometra.

Cestovanie do vesmíru však muselo ešte niekoľko rokov počkať. Prednosť dostalo zabíjanie ľudí. Rakety A-4 sa onedlho „preslávili“ pod názvom Vergeltungswaffe 2 (Zbraň odplaty 2), alebo skrátene V-2.

Dornberger a von Braun

Walter Robert Dornberger sa narodil v roku 1895 v nemeckom mestečku Gießen. V roku 1914 narukoval do nemeckej armády a bojoval na západnom fronte.

V armádnej hierarchii stúpal a vojnu ukončil v roku 1918 ako poručík delostrelectva v americkom zajatí. Ako vojnového zajatca ho držali takmer dva roky vo Francúzsku – kvôli jeho neustálym pokusom o útek na samotke a so zvýšenou ochranou.

Po svojom návrate do Nemecka študoval na Technickej univerzite v Berlíne. Skončil s vyznamenaním ako jeden z najlepších študentov v ročníku. Fascinovaný jeho výskumom sa mu dekan novovzniknutej fakulty vojenských technológií Karl Emil Becker rozhodol udeliť v roku 1935 čestný doktorát.

To už Dornberger pracoval spolu so svojimi kolegami nejakú dobu na raketovom pohone.

Kľúčovým členom jeho vývojového tímu bol mladý entuziastický chlapík z aristokratickej rodiny, Wernher Magnus Maximilian von Braun.

Von Braun sa narodil barónovi Magnusovi von Braunovi a barónke Emmy von Quistorp 23. marca 1912 vo Wirsitzi, v nemeckom Poznansku (dnes Wyrzysk v Poľsku). Von Braunovci mali v rodokmeni medzi svojimi predkami aj panovníkov – francúzskeho kráľa Filipa III.

Smelého, dánskeho kráľa Valdemara I. Veľkého, škótskeho kráľa Roberta III. alebo anglického kráľa Eduarda III. Plantageneta. Wernherov otec, Magnus von Braun, bol bohatý statkár, člen miestneho zastupiteľstva a v 30. rokoch dokonca na chvíľu minister poľnohospodárstva Weimarskej republiky.

Samotný Wernher sa od mala zaujímal o vedu a hudbu. Beethovena a Bacha hral spamäti a dokonca zložil niekoľko kompozícií.

Po konfirmácii mu matka darovala teleskop, čím v synovi vzbudila záujem o astronómiu. Otec sa preto rozhodol poslať ho do Francúzskeho gymnázia, prestížnej školy založenej ešte Fridrichom II. Veľkým.

Na otcovo sklamanie však v matematike a fyzike nijako nevynikal, práve naopak. Chlapca potom prekladali zo školy do školy. Hoci sa jeho známky i schopnosti zlepšili, stále to nebola žiadna sláva.

Zmenila to až kniha Hermanna Obertha Die Rakete zu den Planetenräumen (Raketa do interplanetárneho priestoru), ku ktorej sa dostal niekedy v roku 1925. Wernher veľmi rýchlo zistil, že takmer nerozumie, o čom sa v nej píše. Bez hlbšej znalosti matematiky a fyziky to jednoducho nešlo.

S vervou sa preto pustil do štúdia a onedlho začal i s prvými experimentmi. Pri jednom z nich pripevnil niekoľko podomácky vyrobených raketových motorov k malému vagónu a pustil ho na Tiergarten Strasse, jednej z najfrekventovanejších berlínskych ulíc.

Ľudia s krikom odskakovali. Neskôr na to von Braun spomínal: „Bol som vzrušený. Vagón bol úplne bez kontroly, letel ulicou ako kométa s horiacim chvostom. Ani v najdivokejšom sne sa mi nesnívalo, že výkon mojich rakiet bude taký ohromný!“

V roku 1930 prijali Wernhera na Technickú univerzitu v Berlíne. Študoval u samotného autora knihy, ktorá mu zmenila život: Hermanna Obertha. Pre von Brauna to bol splnený sen.

Obertha obdivoval po celý život: „Som jeho veľkým dlžníkom. Nedal mi len celoživotnú inšpiráciu a cieľ, vďačím mu aj za prvý kontakt s teoretickými a praktickými aspektmi raketového inžinierstva a kozmických letov. V histórii vedy a techniky by mal mať za svoj prelomový výskum v oblasti astronautiky zvláštne miesto.“

Von Braunovo štúdium rýchlo napredovalo. Na jar 1932 získal bakalársky titul z mechanického inžinierstva, v roku 1934 už mal doktorát. Jeho dizertačnú prácu Konštrukcia, teoretické a experimentálne riešenie problému s raketovými kvapalnými palivami zo 16. apríla 1934 vyhlásila nemecká armáda za prísne tajnú.

Publikovaná bola až v roku 1960. Dornberger si von Brauna okamžite všimol, získal pre neho grant a ponúkol mu miesto vo svojom tíme vedcov, ktorí v tajnosti pracovali na raketovom pohone. Von Braun miesto prijal.

Séria „Aggregat“

Na raketovom pohone pracoval tento tím od 30. rokov. Úplne prvá raketa, ktorú skonštruovali, bola tzv. Aggregat-1, alebo jednoducho A-1. Bola vysoká 1,4 m, v obvode mala 30 centimetrov, vážila 150 kg a jej konštrukciu navrhol von Braun.

Skupina vedcov ju v roku 1933 postavila na odpaľovaciu rampu a pripravila na štart vo výskumnom centre Wehrmachtu v Kummersdorfe, južne od Berlína.

Vedci sa vzdialili a odpálili ju plní očakávania. Raketa takmer okamžite explodovala, výbuch ju roztrhal na kúsky. Dornberger a von Braun sa zhodli, že konštrukcia bola chybná a projekt A-1 úplne opustili.

Úspešné testy raketových motorov ich však motivovali pokračovať ďalej. Séria rakiet Aggregat dostala novú raketu: A-2. Tá bola o niečo väčšia i ťažšia, no vedcom sa podarilo odstrániť konštrukčné chyby jej mladšej sestry.

Prvé dve rakety úspešne odpálili 19. a 20. decembra 1934 na ostrove Borkum v Severnom mori. Jedna dosiahla výšku 2,2 km, druhá 3,5 km.

Približne od februára 1935 potom tím vedcov pod vedením Ernsta Rittera von Horstiga pracoval na rakete A-3.

Prvé skúšky ale nedopadli úspešne. Obe odpálené rakety mali problémy. Takmer identicky spadli a explodovali neďaleko odpaľovacích rámp. Von Braun a Dornberger sa rozhodli projekt A-3 opustiť ako konštrukčne chybný.

Pošlite SMS s textom C48NG na číslo 8787.

Čítajte ďalej