Spoznať klamára osobne a tvárou v tvár nie je až také ťažké. Buď sa vám nepozerá do očí, potí sa, je nervózny, alebo sa správa nezvyčajne.
Ako však odhaliť tajomstvo v situácii, keď druhú osobu nevidíte? V situácii, keď môže dobre popremýšľať nad tým, ako a o čom bude s vami komunikovať?
Pomôcť by mohol digitálny detektor lži, ktorý dokáže v texte odhaliť klamstvá. Vedci pri jeho vytváraní porovnávali dve sady emailovej komunikácie – jedna obsahovala klamlivé a druhá len pravdivé vyjadrenia.
Detektor internetových klamstiev predstavia v magazíne Journal of Management Information Systems. Pracuje na troch úrovniach:
1. Použitie slov
Porovnaním emailov výskumníci zistili, že klamári a ľudia hovoriaci pravdu sa líšia najmä v tom, aké slová používajú.
Ak v emaile nájdete málo osobných zámen, ale veľa prídavných mien ako brilantný, nebojácny a vznešený, je pravdepodobné, že komunikujete s klamárom.
Klamári sa takto snažia odviesť pozornosť od seba a od lží. Hovoria o sebe menej a radšej píšu o tom, ako by ste mohli zarobiť. Adresátovi chcú lichotiť.
2. Kontrola štruktúry
Ďalšie prepojenie objavili vedci medzi klamstvami a konkrétnymi slovami: príčina, vedieť a mal by.
Klamári často spájajú jednu vetu s druhou pomocou slova „pretože“.
„To neznamená, že klamári používajú takýchto slov viac ako ľudia, ktorí hovoria pravdu. No používajú tieto slová dôslednejšie,“ píšu autori štúdie Stephen Ludwig a Tom van Laer v článku pre The Conversation.
3. Zmena jazyka
Ak klamári komunikujú s cudzím človekom, časom sa zmení štýl ich komunikácie: snažia sa prispôsobiť adresátovi.
Nemenia však význam vety, ale len jej štruktúru a usporiadanie slov.
Detektor klamstiev na webe môže podľa vedcov odhaľovať klamlivé reklamy, plagiátorstvo v akademických prácach, nepravé profily na online zoznamkách, ale aj klamstvá pri poistných udalostiach či daňových priznaniach.
DOI: 10.2139/ssrn.2576197