WILLISTON, BRATISLAVA. Môže to byť prvá smrteľná nehoda s pričinením autopilota. Vodič Tesly totiž podľahol zraneniam, keď jeho auto narazilo do iného vozidla. Pri slabom kontraste bieleho návesu proti prežiarenej oblohe autopilot nezasiahol.
Májovú autonehodu vozu Tesla Model S teraz podľa agentúry Reuters vyšetruje americký Národný úrad pre bezpečnosť diaľničnej dopravy. Vyšetrovanie má zistiť, čo bolo príčinou nehody a určiť, ako bude Tesla postupovať.
Hoci z minulosti poznáme prípady, pri ktorých sa samojazdiace autá dostali do zrážok, vždy išlo o drobné nehody a zvyčajne bol vinníkom človek. Teraz však ide o prvú smrteľnú nehodu Modelu S so zapnutým autopilotom.
Iba skúška?
Vodiči Tesly vedia, že autopilot je iba v skúšobnej prevádzke.
"Keď vodič aktivuje autopilota, zobrazí sa na palubnom počítači hlásenie, že ide o funkciu, ktorá vyžaduje asistenciu rúk na volante - a to po celý čas," tvrdia zástupcovia spoločnosti Tesla.
Senzory kontrolujú prítomnosť rúk na volante a počítač upozorní vodiča, aby sledoval premávku.
Vozidlá Tesla Model S dokážu v autonómnom režime jazdiť po diaľniciach, zvládajú prechod medzi jazdnými pruhmi a sú vybavené algoritmami na samostatné parkovanie.
Firemné štatistiky naznačujú, že autá zatiaľ najazdili so spusteným autopilotom 209 miliónov bezpečných kilometrov. Systémy sa však stále učia, aby zdokonaľovali svoje schopnosti.
Budúcnosť dopravy
Softvér vozidiel už vývojári niekoľkokrát aktualizovali. Upravovali, napríklad, detaily ktoré sa objavili pri zlom snímaní zodratého dopravného značenia na ceste.
Tesla nie je jediná firma, ktoré chce dostať na cesty roboautá s autopilotmi. Google má v prevádzke 55 vozidiel, ktoré v priebehu siedmich rokov najazdili 2,4 milióna kilometrov.
Americké úrady už pracujú na legislatíve, ktorá podporí rozvoj samojazdiacich technológií.