Mars mal kedysi veľa kyslíka, podobal sa na Zem

Nové nálezy naznačujú, že v atmosfére planéty bol vysoký obsah kyslíka.

Vizualizácia planéty Mars spred miliárd rokov.Vizualizácia planéty Mars spred miliárd rokov. (Zdroj: ESO/M. Kornmesser)

BRATISLAVA. Pred miliardami rokov mohol takmer polovicu jeho povrchu pokrývať obrovský oceán. Na Zem sa však dávny Mars neponášal len kvapalnou vodou, ale aj veľkými množstvami kyslíku v atmosfére.

Naznačuje to najnovší objav vesmírneho vozidla Curiosity, ktoré odhalilo na planéte vysoké hodnoty oxidov mangánu. Výsledky vedci uverejnili v žurnále Geophysical Research Letters.

„Tieto mangánové materiály sa nemôžu tvoriť bez veľkého množstva kvapalnej vody a silných oxidačných podmienok,“ tvrdí v tlačovej správe NASA planetárna vedkyňa Nina Lanzaová.

„Tu na Zemi sme mali veľa vody. Ale usadeniny oxidov mangánu sa začali tvoriť, až keď vzrástli hodnoty kyslíka v atmosfére.“

Prítomnosť rovnakých oxidov aj na Marse naznačuje, že v minulosti museli hodnoty kyslíka vzrásť na vyššiu úroveň než na planéte pozorujeme dnes.

Jedným z vysvetlení by mohla byť aj dávna prítomnosť mikróbov, podľa výskumníkov je však takéto tvrdenie prehnané.

Mangánové oxidy objavilo vozidlo Curiosity v minerálnych žilách, ktoré sa zrejme vytvorili v čase marsovských oceánov s tečúcou vodou. Chemické zloženie skúmalo vesmírne vozidlo vďaka laserovým pulzom.

Prečítajte si tiež: Na Marse boli obrovské tsunami. Mohli schovať život Čítajte