V ľudských slinách objavili nový druh života

Parazit má málo génov a je úplne závislý od svojej hostiteľskej baktérie.

V ľudských slinách žije záhadná parazitická baktéria.V ľudských slinách žije záhadná parazitická baktéria. (Zdroj: Flickr/CC/Chase Elliott Clark)

BRATISLAVA. Viac ako 99 percent ľudských slín tvorí voda. Zvyšok tvoria elektrolyty, hlieny, biele krvinky, enzýmy, ale aj milióny baktérii.

Vedcom sa teraz podarilo objaviť nový druh dosiaľ neznámej baktérie, ktorá parazituje na iných baktériách. Zrejme môže aj za ochorenie ďasien, cystickú fibrózu a odolnosť voči antibiotikám.

Predstavili ju vedci z Washingtonskej univerzity na výročnom stretnutí Americkej spoločnosti pre mikrobiológiu.

Záhadné gény

Baktériu s malým počtom génov objavili vedci náhodou. Analyzovali DNA zo vzoriek ľudských slín, keď narazili na záhadný genetický materiál. Nevedeli ho priradiť k žiadnemu známemu organizmu.

Nakoniec našli jej pôvodcu – malú parazitickú baktériu, ktorá sa priživuje na inom bakteriálnom druhu Actinomyces odontolyticus. Ide o prvý prípad parazitizmu medzi dvomi baktériami.

„Je neuveriteľne vzrušujúce vidieť tak zásadný pokrok v štúdiu hlavných línií života, ktoré sme až doteraz nevedeli kultivovať,“ hovorí pre magazín New Scientist Brian hedlund z Nevadskej univerzity v Las Vegas.

„Génové dáta z iných ako nekultivovaných organizmov naznačujú, že hostiteľsko-parazitické vzťahy medzi mikróbmi sú v prírode bežné, takže tento typ štúdie je skvelým vzorom pre ostatných.“

Ani antibiotiká

Actinomyces parazita zo začiatku toleruje, napriek tomu, že jej odčerpáva živiny. Neskôr sa však nesebestačná baktéria rozhodne svojho hostiteľa zabiť, hovorí pre New Scientist autor štúdie Jeff McLean.

Neškodí len svojmu hostiteľovi, ale aj samotným ľuďom. Vysoké koncentrácie tejto baktérie objavili u ľudí s ochorením ďasien a cystickou fibrózou.

Aj hostiteľská baktéria Actinomyces spôsobuje ochorenie ďasien, parazit v tomto smere zrejme zvyšuje jej silu. Dodáva jej tiež odolnosť voči antibiotiku streptomycín.