KOLÍN NAD RÝNOM, BRATISLAVA. Nie je na tom nič, čo by sa priečilo zákonom. Nainštalujete si do internetového prehliadača rozšírenie pre blokovanie reklám a zrazu má internet novú, sviežu tvár. Stránky sa načítavajú rýchlejšie a reklamy nerozptyľujú pozornosť pri surfovaní.
Nemecký súd je však presvedčený o tom, že Adblock Plus nie je férový. Vyplýva to zo súdneho sporu, ktorý vedie vydavateľstvo Axel Springer s vývojárskou spoločnosťou Eyeo, ktorá je tvorcom tohto populárneho rozšírenia pre internetové prehliadače.
Spor spočíva v politike, akou firma pristupuje k zostavovaniu databázy webov, na ktorých sa reklama zobrazuje bez filtrovania. Firma presadzuje politiku "prijateľnej reklamy" pri ktorej povoľuje tie reklamné prvky, ktoré nie sú rušivé a príliš početné na to, aby znižovali používateľský zážitok pri prehliadaní stránok.
Kým malé weby môžu podľa agentúry Reuters požiadať o zaradenie na zoznam bezplatne, veľké firmy si musia zaplatiť. Tarifa dosahuje 30 percent z reklamných príjmov, ktoré prinesú zobrazené reklamy. Toto pravidlo sa javí byť súdu ako diskriminačné a preto je presvedčený o tom, že firma nekoná férovo.
Vytvára priestor pre nekalú konkurenciu a používa agresívnu obchodnú politiku. Axel Springer je podľa súdov v práve pre bezplatné zaradenie, podobné spory môžu iniciovať i ďalší nemeckí vydavatelia.
Vydavatelia, ktorých príjmy z časti závisia na zobrazenej reklame sa snažia vzdelávať svojich čitateľov a motivovať ich k tomu, aby blokovanie reklám nepoužívali. Niektorí prosia o vypnutie blokovania, iní podmieňujú prístup zobrazením reklám.