Peniaze kazia charakter detí, stačí sa ich dotknúť

Hotovosť vplýva na správanie detí podobne ako na dospelých, tvrdí nový výskum.

(Zdroj: MIKI Yoshihito // Flickr // CC)

BRATISLAVA. Tvrdenie, že peniaze menia naše správanie, neprekvapí asi nikoho. Nová hypotéza však naznačuje, že stačí jeden dotyk - a to už v útlom veku.

Americký popularizačný magazín  Scientific American totiž chcel zistiť odpoveď na otázku, či majú peniaze efekt aj na malé deti.

Ukázalo sa, že po kontakte s peniazmi  deti vykazujú podobné zmeny v správaní ako dospelí - a to už od troch rokov.

Test s hračkami

Starší experiment v magazíne The Journal of Socio-Economics naznačuje, že styk s peniazmi nás robí sebeckejšími, menej nápomocnými menej štedrými voči ostatným.

Tieto psychologické efekty však nie sú iba negatívne. Iné štúdie zase zistili, že po kontakte s peniazmi sú ľudia vytrvalejší a úspešnejší pri riešení komplikovaných úloh.

Dokonca dokážu zmierniť bolesť, fyzickú aj psychickú a vyvolávajú pocity, ktoré pomáhajú vyrovnávať sa s ťažkosťami.

„Podobné výskumy nám pomôžu ukázať, prečo sú niektorí ľudia ochotní pracovať tak dlho a ťažko, aby získali peňažné zisky,“ tvrdí spoluautorka výskumu v magazíne Psychological Science Kathleen Vohsová .

V novom experimente však vedci rozdelili deti do dvoch skupín: jedna triedila gombíky podľa farby, druhá peniaze podľa ich hodnoty. Následne sa v inej miestnosti testovalo ich správanie.

Deti mali vyriešiť labyrint, upratať si po hraní hračky a na konci sa mohli podeliť s ďalšími deťmi o nálepky, ktoré dostali.

Rovnaké ako dospelí?

Výskumníkov prekvapilo, že pozorované zmeny v správaní boli rovnaké ako u dospelých. Deti boli síce viac motivované pri riešení úloh, zároveň však sebeckejšie a menej poslušné.

Rovnaká situácia sa zopakovala aj vtedy, keď vedci pridali ďalšiu skupinu - deti triedili atraktívne predmety (cukríky), pričom dizajn experimentu vylučoval vedľajšie vplyvy ako nálada alebo znalosť peňazí.

Výsledky testov tak napokon ukázali, že peniaze dokážu ovplyvniť správanie ľudí už v útlom veku.

Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.