NAÍ DILLÍ, BRATISLAVA. Facebook sa nedostane k novým používateľom, ktorých potrebuje na to aby si vybudoval silné postavenie na novom trhu. Rozhodli o tom indickí regulátori, ktorí zablokovali na domácej pôde iniciatívu Free Basic, známu aj pod názvom Internet.Org.
Služba, ktorá ponúka bezplatný mobilný prístup k Facebooku, Wikipédii, miestnemu spravodajstvu a počasiu nie je podľa úradu férová. Je v rozpore s pravidlami internetovej neutrality, ktoré hovoria o tom, že médium má byť otvorené a bez bariér, ktoré uprednostňujú jedny služby pred druhými.
Neodradilo ho
Dátové tarify, ktoré ponúkajú bezplatný prístup k vybratým službám preto nebudú môcť v krajine ďalej fungovať. Hoci milióny potenciálnych používateľov z chudobných častí krajiny teraz stratia prístup k službám, do budúcna získajú možnosť štartu bez obmedzujúcich návykov a naučených predsudkov.
Facebook podľa BBC argumentuje tým, že od roku 2013 spustil úspešne svoj program v 36 krajinách sveta a umožnil tak prístup k internetu 19 miliónom ľudí. Bez jeho podpory by si nemohli používanie digitálnych služieb dovoliť.
Zakladateľa spoločnosti Marka Zuckerberga však rozhodnutie neodradilo. "Sme síce sklamaní, ale budeme pokračovať v odstraňovaní bariér pripojenia v Indii aj vo zvyšku sveta," napísal na svojom Facebooku. "Internet.org má mnoho iniciatív a budeme pokračovať až kým nebude mať každý prístup na internet."
Kľúčoví používatelia
Google i Facebook sa dlhodobo usilujú o to, aby sa dostali na nové trhy. Ponúkajú veľký priestor pre inzerciu, ktorá je pre firmy najdôležitejším zdrojom príjmov. Skúmajú lacné technológie pre budovanie infraštruktúr, hľadajú spôsoby ako sa dohodnúť s operátormi, aby ponúkli svoje voľné kapacity pre budovanie nadnárodných virtuálnych sietí.
Analytici však už dlhodobo poukazujú na to, že Facebook so svojim programom deformuje používateľské návyky a myslenie ľudí na rozvíjajúcich sa trhoch. V nejednej krajine je Facebook synonymom k slovu internet, pretože ľudia vôbec netušia, že nazerajú iba cez úzku škárku, ktorá im zastiera výhľad na priestranný svet internetu.
Dostať sa k novým používateľom je pre technologické firmy kľúčové. Prvenstvo bez silnej konkurencie garantuje prílev tržieb, pretože rast na etablovaných trhoch je prislabý. Firmy si chcú zachovať silné tempo expanzie, aby nespomalili svoje tempo.