Slovák objavil nový fenomén na Slnku

Obrovské vlny v atmosfére Slnka vystreľujú do vesmíru energetické častice, vrátane vzácnej podoby hélia.

Pravá strana Slnka 26. januára 2010 s oblasťou veľkorozmerných vĺnPravá strana Slnka 26. januára 2010 s oblasťou veľkorozmerných vĺn (Zdroj: NASA / STEREO A)

BERLIN, BRATISLAVA. Možno ste to v puberte vyskúšali. Vdýchnete hélium a pri pokuse rozprávať z vás vyjde škriekavý pazvuk.

Okrem bežného hélia, ktoré ste na to použili, však vo vesmíre existuje aj jeho ľahšia verzia pochádzajúca, napríklad, zo Slnka. Tá ma o jeden neutrón menej a vedci doteraz nevedeli, aký mechanizmus ho z našej najbližšej hviezdy vyháňa.

Tím vedcov pod vedením Slováka Radoslava Bučíka však v článku zverejnenom v časopise Astrophysical Journal popísal pravdepodobnú príčinu tohto javu.

Slnečné tsunami

Obrovské erupcie na našom Slnku pozná asi každý. Silou by sa im nevyrovnal ani výbuch všetkých jadrových hlavíc súčasne.

Do vesmíru vtedy pri nárazovej vlne vychŕli Slnko veľké množstvo energetických častíc - pri takzvanom výrone koronálnej hmoty. Mechanizmus je pritom demokratický a príliš nerozlišuje medzi charakterom týchto častíc.

Energetické častice sa ale do vesmíru dostávajú aj ako následok röntgenových zábleskov na povrchu hviezdy. Tie sú však prieberčivejšie a uprednostňujú vzácny izotop hélia, ktorý obsahuje len jeden neutrón.

Ako presne sa táto podoba hélia dostane do vesmíru, sme až doteraz nevedeli. Tím okolo Radoslava Bučíka z nemeckého Inštitútu Maxa Plancka na výskum slnečnej sústavy však vďaka dátam zo začiatku roka 2010 zrejme našiel odpoveď.

Pošlite SMS s textom C44B5 na číslo 8787.