KAIFENG, BRATISLAVA. Je to obyčajná trasa autobusovej linky. Hoci prekonáva takmer 33-kilometrovú vzdialenosť, vodič nemá nič na práci. Len sleduje prácu automatu, ktorý riadi autobus podľa cestovného poriadku.
Novú autonómnu technológiu testujú v čínskej provincii Henan. Autobus riadi palubný počítač, ktorý sa spolieha na informácie z kamier a laserových radarov. Na pravidelnej trase sa pohybuje rýchlosťou 68 km/h pričom celkovo musí pri každej jazde prekonať 26 križovatiek so semaformi.
Automat si podľa magazínu CityLab poradí so všetkými dopravnými situáciami, vrátane prechádzania medzi jazdnými pruhmi, či predbiehaním vozidiel, ktoré sa po ceste pohybujú príliš pomaly. Vyladený je pre dosiahnutie vysokého bezpečnostného štandardu, ale aj pre ekonomickú a efektívnu jazdu.
Doterajšie skúsenosti ukazujú, že automat dokáže lepšie ustrážiť ekologický dopad jazdy ako človek, pretože môže pružne reagovať na dáta, ktoré mu odovzdávajú senzory. Technológia sa javí byť spoľahlivá, takže firma ju čoskoro nasadí aj na ďalších linkách.
Analytici sa spoločne zhodujú na tom, že využitie dopravných automatov môže zvýšiť bezpečnosť na cestách a zaistiť plynulosť prepravy. Hoci doposiaľ každá firma či univerzita ide svojou vlastnou cestou, nie je vylúčené, že čoskoro sa dočkáme štandardov, vďaka ktorým budú takéto vozidlá komunikovať vzájomne tak, aby priniesli nové, dosiaľ nepoznané výhody.