Jozef Masarik: Oscilácie neutrín môžu odhaliť tmavú hmotu

Fyzik Jozef Masarik z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského tvrdí, že tohtoročný nobelový výskum otvára veľké možnosti pre skúmanie hmoty, ktorú nepoznáme.

Jozef Masarik.Jozef Masarik. (Zdroj: ARCHÍV SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIĆ)

V čom sú ocenené objavy prelomové?

„Riešia zásadné otázky vo fyzike elementárnych častíc, v oblasti jadrovej fyziky zriedkavých procesov, ale predovšetkým v astrofyzike a kozmológií."

Ako z nich môžu ťažiť ďalšie výskumy a ďalší vedci?

„V súčasnosti predstavuje žiarivá hmota, ktorú študujeme, štyri percentá všetkej hmoty a energie vo vesmíre. Jedným z kandidátov na častice, ktoré by mohli byť predstaviteľmi nežiarivej, alebo tmavej hmoty, boli aj neutrína.

Objavenie ich oscilácií hovorí o tom, že majú určitú hmotnosť, čo by mohlo vysvetliť časť hmoty, ktorú vo vesmíre máme. Otvára to veľké možnosti pre skúmanie hmoty a energie, ktorú nepoznáme."

Je náročné robiť v tejto oblasti výrazné pokroky?

„Je to veľmi náročné, pretože neutrína sú častice, ktoré nemajú elektrický náboj a nereagujú elektromagneticky. Hmotnosť majú minimálnu, čiže pravdepodobnosť, že neutríno vyvolá nejaký efekt, ktorý môžeme pozorovať, je veľmi malá. Neutríno preletí cez zemeguľu a ani si toho nevšimne.

Tieto experimenty si vyžadujú veľmi citlivé technológie a sú náročné, čo sa týka veľkosti, aj špičkových technológií, ktoré sa pri nich používajú, pretože sú to procesy ktoré sú veľmi zriedkavé.

Potrebujeme pri nich odhlučniť všetko ostatné, čo pochádza zo zeme alebo z kozmu a mohlo by vyvolať podobné reakcie ako neutrína, ale by im nezodpovedalo."

Myslíte si že cenu tento rok udelili správne a spomedzi konkurencie bol jasný víťaz?

„To, čo ocenili, bolo správne. Samozrejme, že tímy, ktoré na týchto experimentoch pracujú sú veľké a mohli byť ocenení len lídri, alebo tí, ktorí k výsledku najviac prispeli. V tých tímoch je však tiež veľa iných schopných vedcov, ktorí by si zaslúžili ocenenie. Ale čo sa týka témy čo vybrali, bola to rozhodne veľmi správna voľba."

Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.