BERLÍN, BRATISLAVA. Je to technológia, ktorá sa môže presadiť v nákladnej i osobnej preprave. Diaľničný autopilot preberie šoférovanie vozidla na úsekoch trasy, kde netreba robiť nič iné, len udržať sa v jazdnom pruhu.
Nemecká automobilka Daimler začala s testovaním technológie vo verejnej prepravnej sieti, aby preverila svoj doterajší vývoj a výskum. Hoci nová autonómna technológia stále vyžaduje prítomnosť vodiča za volantom, nadobudla podobu, v akej ju analytici očakávajú pri komerčnom nasadení.
Radar doplnený o kamerový systém sleduje vozovku a automobily pred vozidlom, aby zaistil plynulú jazdu v rámci bezpečnosti a dopravných pravidiel. Úlohou vodiča je zasiahnuť v prípade, ak ho palubný počítač požiada o prebratie kontroly nad vozidlom.
Diaľničný autopilot má podľa BBC podobu jediného tlačidla na palubnej doske. Aktivujete ho podobne ako tempomat, a potom sa už o nič nestaráte. Technológiu dosiaľ preverili pri rýchlostiach do 80 kilometrov za hodinu.
Senzory snímajú vozidlá, vyhodnocujú ich pohyb a čítajú dopravné značenie. Vykonávajú tak rovnakú prácu ako vodič pri rutinnej jazde po diaľnici, pri ktorej nie je nutné riešiť križovatky či inú zložitejšiu navigáciu.
Prednosťou technológie je, že pri monotónnej jazde počítač nestráca ostražitosť, neunaví sa a funguje dobre aj vtedy, ak sú horšie svetelné či jazdné podmienky. Firma chce technológiu nasadiť do praxe po dôslednejších skúškach.